Scandlines bød tysk minister velkommen ombord

Scandlines bød tysk minister velkommen ombord

Nyheder direkte i indbakken!

Meld dig til vores gratis nyhedsmail og gratis e-abonnement

Populære idag

Brasen og skaller er nogle af de fisk, der skal fiskes op af Snesere Sø for at skabe en bedre biodiversitet og et bedre vandmiljø i søen
Stor dansk sø skal restaureres - Fisk ender som krokodillefoder
Arkivfoto Horsens Havn
Fisk gispede efter luft - Østjysk havn ramt af stort kemikalieudslip
DCIM100MEDIADJI_0651
Kæmpe fald - Prisen på hummer styrtdykker i Sverige
Foto- Peter Bondo
Iltsvind bliver mere og mere udbredt i de indre danske farvande
Flotte billeder: Returtransport af 653 tons hydraulisk hammer
Flotte billeder: Returtransport af 653 tons hydraulisk hammer

Scandlines bød tysk minister velkommen ombord

Den nye transport- og økonomiminister i den tyske delstat Schleswig-Holstein, Claus Ruhe Madsen, var i sidste uge på sit første officielle besøg på Femern, ligesom han fik en rundvisning ombord på Scandlines hybridfærge M/F Deutschland.

På sit første officielle besøg på den tyske ø Femern blev den nye transport- og økonomiminister i den tyske delstat Schleswig-Holstein modtaget af Scandlines CEO Carsten Nørland og direktør Heiko Kähler ombord på hybridfærgen M/F Deutschland, der sejler på ruten Rødby-Puttgarden.

Efter en præsentation af rederiet talte parterne også om emner, der er afgørende for virksomhedens videre udvikling i delstaten.

”Scandlines har de seneste ti år været pioner inden for grøn færgedrift, og vi er overbeviste om, at det at fokusere på energibesparelser og gradvis indførelse af ny teknologi er den rigtige vej at gå. Vi har allerede investeret store beløb, og det er vi også parate til fremover. Men vi har brug for opbakning fra politikere og myndigheder,“ siger Carsten Nørland, CEO Scandlines.

Ombord forklarede Carsten Nørland og Heiko Kähler den nye økonomi- og transportminister Claus Ruhe Madsen, hvordan denne opbakning kunne se ud. Adgangen til færgeterminalen i Puttgarden bør også fremover være så effektiv, at store investeringer i grøn teknologi også på lang sigt er funderet på et solidt økonomisk grundlag. Det bør desuden sikres, at der er tilstrækkelig grøn energi til rådighed, og at denne energi kan udnyttes, så Scandlines’ emissionsfrie færger har tilstrækkelig grøn strøm til rådighed til den daglige drift.

”Vi glæder os over, at Claus Ruhe Madsen i dag afsatte tid til at mødes med os. Vi ønsker ham held og lykke i det nye job og glæder os til et godt samarbejde. Vi har en fælles interesse i at have en stærk region, hvor vi som arbejdsgiver med mere end 700 vellønnede medarbejdere alene på Femern yder et stort bidrag. Vores grønne initiativer gør ikke kun noget godt for miljø og klima men sikrer også teknologiske fremskridt og knowhow i delstaten Schleswig-Holstein,” siger Heiko Kähler.

Klima- og miljøspørgsmål har længe stået højt på Scandlines’ agenda. Allerede fra 2013 satsede rederiet på hybridfærger med batteripakker, og i 2024 indsættes den første emissionsfrie færge på Rødby-Puttgarden. Blot seks år senere, i 2030, skal hele ruten være emissionsfri.

”Scandlines er en innovativ transportvirksomhed, der tager miljøbeskyttelse alvorligt. Det så jeg med egne øjne i dag,“ siger Claus Ruhe Madsen. Han glæder sig desuden over, at der efter åbningen af tunnelen fortsat vil være færgedrift på Femern Bælt.

The post Scandlines bød tysk minister velkommen ombord first appeared on Maritime Direct.

Populære denne uge

DCIM100MEDIADJI_0651
Kæmpe fald - Prisen på hummer styrtdykker i Sverige
Fisketrawler
Tre ud af fire vil have forbud mod bundtrawl i beskyttet hav
Brasen og skaller er nogle af de fisk, der skal fiskes op af Snesere Sø for at skabe en bedre biodiversitet og et bedre vandmiljø i søen
Stor dansk sø skal restaureres - Fisk ender som krokodillefoder
Arkivfoto Horsens Havn
Fisk gispede efter luft - Østjysk havn ramt af stort kemikalieudslip
Danske fiskere får bedre arbejdsforhold
Flere millioner til fiskerne: Ophugningsstøtte i Østersøen fordobles

Relaterede artikler