Fakta om det nye nationale partnerskab

Fakta om det nye nationale partnerskab

Nyheder direkte i indbakken!

Meld dig til vores gratis nyhedsmail og gratis e-abonnement

Populære idag

Brasen og skaller er nogle af de fisk, der skal fiskes op af Snesere Sø for at skabe en bedre biodiversitet og et bedre vandmiljø i søen
Stor dansk sø skal restaureres - Fisk ender som krokodillefoder
Arkivfoto Horsens Havn
Fisk gispede efter luft - Østjysk havn ramt af stort kemikalieudslip
DCIM100MEDIADJI_0651
Kæmpe fald - Prisen på hummer styrtdykker i Sverige
Foto- Peter Bondo
Iltsvind bliver mere og mere udbredt i de indre danske farvande
Flotte billeder: Returtransport af 653 tons hydraulisk hammer
Flotte billeder: Returtransport af 653 tons hydraulisk hammer

Fakta om det nye nationale partnerskab

Forsvarsminister Morten Bødskov har torsdag lanceret Nationalt Partnerskab for det maritime område. Administrerende direktør i Danske Rederier, Anne H. Steffensen, er udpeget til formand og var med til lanceringen på Flådestation Korsør.

Fremover skal der i Danmark designes, bygges og vedligeholdes endnu flere skibe til Søværnet.

Det er ambitionen, som et nyt Nationalt Partnerskab for det maritime område skal være med til at indfri. Det er forsvarsminister Morten Bødskov, som har taget initiativ til partnerskabet, som består af repræsentanter fra en bred kreds af Det Blå Danmark og forsknings- og uddannelsesinstitutioner.

Som formand har forsvarsministeren udpeget administrerende direktør i Danske Rederier Anne H. Steffensen.

Det nye partnerskab er netop blevet præsenteret på et pressemøde på Flådestation Korsør.

”Jeg er glad for at få muligheden for at stå i spidsen for et partnerskab med en meget vigtig opgave. Vi skal skabe et grundlag for, at politikerne kan træffe beslutning om, hvilke skibe Søværnet skal have leveret i de kommende år. Samtidig skal vi sørge for at skibe, udstyr og komponenter ikke bare indkøbes rundt om i verden, men at så meget som muligt produceres og udvikles på dansk grund,” siger Anne H. Steffensen.

I det nationale kompromis blev det besluttet at løfte Forsvaret til to procent af BNP inden udgangen af 2033, og det kan betyde at der formentlig bliver tale om at bruge op mod 40 mia. kroner på nye skibe til Søværnet i de kommende 20-30 år, så det er store ordre, der er lagt op til.

”Det har aldrig været vigtigere at styrke vores maritime kapaciteter i Danmark end lige nu. Ruslands aggression, geopolitiske spændinger og udfordringer med at skaffe dele og teknologi betyder, at vi skal understøtte Forsvaret og sikre, at Danmark kan mere selv, når det gælder design, bygning og vedligeholdelse af orlogsskibe,” siger Anne H. Steffensen.

Partnerskabet skal munde ud i en analyse med anbefalinger til, hvordan den langsigtede planlægning af Forsvarets skibsanskaffelser kan styrkes. Analysen afleveres til Forsvarsministeriet forventeligt inden udgangen af 2023.

”Der har altid været et tæt bånd mellem den civile handelsflåde og Søværnet herhjemme. De hjælper vores skibe over en bred kam, om det så gælder beskyttelse mod pirater eller redningsopgaver. Derfor er det også motiverende at kunne være med til at skabe nogle gode rammer for deres fremtidige arbejde,” siger Anne H. Steffensen.

Læs også: Sådan skal 40 milliarder gøre Danmark til maritim stormagt

Partnerskabet er sammensæt af medlemmer, der er udpeget af følgende organisationer:

  • Administrerende direktør i Danske Rederier Anne H. Steffensen (Formand)
  • Forsvarsministeriet (Næstformand)
  • Forsvarskommandoen ved Forsvarets Skibsprogram
  • Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
  • Erhvervsministeriet
  • Uddannelses- og Forskningsministeriet
  • Dansk Industri
  • Dansk Metal
  • Danske Maritime
  • 3F Industri
  • Forsikring & Pension
  • Maritime DTU
  • MARTEC i Frederikshavn

Partnerskabet sekretariatsbetjenes af Forsvarsministeriet i samarbejde med
Erhvervsministeriet samt Uddannelses- og Forskningsministeriet.

The post Fakta om det nye nationale partnerskab first appeared on Maritime Direct.

Populære denne uge

DCIM100MEDIADJI_0651
Kæmpe fald - Prisen på hummer styrtdykker i Sverige
Fisketrawler
Tre ud af fire vil have forbud mod bundtrawl i beskyttet hav
Brasen og skaller er nogle af de fisk, der skal fiskes op af Snesere Sø for at skabe en bedre biodiversitet og et bedre vandmiljø i søen
Stor dansk sø skal restaureres - Fisk ender som krokodillefoder
Arkivfoto Horsens Havn
Fisk gispede efter luft - Østjysk havn ramt af stort kemikalieudslip
Danske fiskere får bedre arbejdsforhold
Flere millioner til fiskerne: Ophugningsstøtte i Østersøen fordobles

Relaterede artikler