Rykker branchen: Så stor er effekten af de globale svovlregler fra 2020

Rykker branchen: Så stor er effekten af de globale svovlregler fra 2020

Nyheder direkte i indbakken!

Meld dig til vores gratis nyhedsmail og gratis e-abonnement

Populære idag

Brasen og skaller er nogle af de fisk, der skal fiskes op af Snesere Sø for at skabe en bedre biodiversitet og et bedre vandmiljø i søen
Stor dansk sø skal restaureres - Fisk ender som krokodillefoder
Arkivfoto Horsens Havn
Fisk gispede efter luft - Østjysk havn ramt af stort kemikalieudslip
DCIM100MEDIADJI_0651
Kæmpe fald - Prisen på hummer styrtdykker i Sverige
Flotte billeder: Returtransport af 653 tons hydraulisk hammer
Flotte billeder: Returtransport af 653 tons hydraulisk hammer
Foto- Peter Bondo
Iltsvind bliver mere og mere udbredt i de indre danske farvande

Rykker branchen: Så stor er effekten af de globale svovlregler fra 2020

Siden de nye, strengere svovlregler for brændstof til skibe trådte i kraft 1. januar 2020, er udledningerne af svol fra skibe faldet med hele 77 procent. Ifølge Danske Rederier viser det, at global regulering virkelig kan rykke branchen.

Frem mod nytårsaften 2020 var der i skibsfarten stort fokus på til de nye og strammere svolvregler, som ville træde i kraft ved årsskiftet.
Efter 1. januar 2020 måtte skibe på globalt plan nemlig kun sejle på brændstof med et svovlindhold på 0,5 procent, medmindre skibet havde installeret en såkaldt scrubber, der renser røgen for svovl.

Her godt 2,5 år efter de nye regler trådte i kraft, viser en ny opgørelse fra IMO, at reglerne har haft en kæmpe effekt. Udledningen af svovl fra skibe er i perioden faldet med hele 77 procent.

“Svovlreglerne må siges at have været en kæmpe succes, der har gavnet både sundhed og miljø på hele kloden. Vi har i Danske Rederier fra start bakket op om indførslen af de nye svovlkrav, så at se brændstofkravet har haft så stor effekt er meget glædeligt og giver håb for at kunne tænke i samme baner, når det kommer til drivhusgasser,” lyder det fra direktør for klima, miljø og sikkerhed i Danske Rederier, Maria Skipper Schwenn.

I Danske Rederier ser man indførelsen af svovlreglerne som et skoleeksempel på, at global regulering af skibsfarten virkelig rykker.

“Nu vi har fået styr på svovludledningerne, handler det i høj grad om at få nedbragt vores udledning af drivhusgasser ved at udfase fossile brændstoffer. Her arbejder vi fra dansk side benhårdt på, at IMO vedtager et mål om klimaneutralitet i 2050 og samtidig indfører en mekanisme, der dels lukker prisgabet mellem fossile og grønne brændstoffer, og dels udfaser de fossiler brændstoffer,” siger Maria Skipper Schwenn.

Tallene fra IMO viser, at reglerne har medført en årlig reduktion i svovludledningen på 8,5 millioner tons.

The post Rykker branchen: Så stor er effekten af de globale svovlregler fra 2020 first appeared on Maritime Direct.

Populære denne uge

DCIM100MEDIADJI_0651
Kæmpe fald - Prisen på hummer styrtdykker i Sverige
Fisketrawler
Tre ud af fire vil have forbud mod bundtrawl i beskyttet hav
Brasen og skaller er nogle af de fisk, der skal fiskes op af Snesere Sø for at skabe en bedre biodiversitet og et bedre vandmiljø i søen
Stor dansk sø skal restaureres - Fisk ender som krokodillefoder
Arkivfoto Horsens Havn
Fisk gispede efter luft - Østjysk havn ramt af stort kemikalieudslip
Danske fiskere får bedre arbejdsforhold
Flere millioner til fiskerne: Ophugningsstøtte i Østersøen fordobles

Relaterede artikler