Undrer sig over blokeret havn – Søtransport er mest klimavenligt

Undrer sig over blokeret havn – Søtransport er mest klimavenligt

Nyheder direkte i indbakken!

Meld dig til vores gratis nyhedsmail og gratis e-abonnement

Populære idag

Brasen og skaller er nogle af de fisk, der skal fiskes op af Snesere Sø for at skabe en bedre biodiversitet og et bedre vandmiljø i søen
Stor dansk sø skal restaureres - Fisk ender som krokodillefoder
Arkivfoto Horsens Havn
Fisk gispede efter luft - Østjysk havn ramt af stort kemikalieudslip
DCIM100MEDIADJI_0651
Kæmpe fald - Prisen på hummer styrtdykker i Sverige
Foto- Peter Bondo
Iltsvind bliver mere og mere udbredt i de indre danske farvande
Flotte billeder: Returtransport af 653 tons hydraulisk hammer
Flotte billeder: Returtransport af 653 tons hydraulisk hammer

Undrer sig over blokeret havn – Søtransport er mest klimavenligt

Transport til søs er 15 gange mere klimavenligt end transport på lastbil, og seks gange bedre end togtransport. Derfor undrer det direktøren i Danske Havne, Tine Kirk, at klimaaktivister blokerer for Aarhus Havn for ‘klimaets skyld’.

Danske Havnes direktør forstår ikke helt, at klimaaktivister blokerer netop en havn for ‘klimaets skyld’. Det siger hun til transportmediet Transport Today.

”Der har jo allerede været megen debat om udvidelsesplanerne på Aarhus Havn. Derfor gættede jeg også umiddelbart på, at det var en protest mod havneudvidelsen. Vi har allerede mødt argumentet om, at havneudvidelsen er skadelig for klimaet i forbindelse med flere af de dialogmøder, der har været i Aarhus,” siger Danske Havnes direktør Tine Kirk i en artikel i Transport Today/Transport Tidende i en kommentar til, at klimaaktivister for nylige ulovligt blokerede en hovedkørselsvej på havnen i Aarhus.

Ifølge aktivisterne selv, hvoraf alle blev sigtet for overtrædelse af ordensbekendtgørelsen og 18 anholdt af politiet, var blokaden et led i deres modstand mod havneudvidelsen, som de mener skader klimaet.

”Jeg er en lille smule uforstående over for, at man har kørt så hårdt på klimavinklen i forbindelse med havneudvidelsen. Søtransport er jo generelt set den mest klimavenlige transportform, der findes. Derfor forstår jeg ikke, at nogen af modstanderne af havneudvidelsen gør klimaet til et bærende argument for modstanden mod udvidelsen af havnen,” siger Tine Kirk.

Aarhus Havn skal udvides for at imødekomme den store efterspørgsel, der er efter plads på havnen og for at kunne løse de voksende søtransportopgaver, der kan forudses de kommende årtier.

Allerede i dag er Aarhus Havn suverænt Danmarks største containerhavn med en markedsandel på mellem 65 og 68 procent, og det er den eneste danske havn, der kan modtage de største containerskibe fra Asien. De skiber er 400 meter lange, knap 62 meter brede og kan fragte over 20.000 TEU ad gangen.

The post Undrer sig over blokeret havn – Søtransport er mest klimavenligt first appeared on Maritime Direct.

Populære denne uge

DCIM100MEDIADJI_0651
Kæmpe fald - Prisen på hummer styrtdykker i Sverige
Fisketrawler
Tre ud af fire vil have forbud mod bundtrawl i beskyttet hav
Brasen og skaller er nogle af de fisk, der skal fiskes op af Snesere Sø for at skabe en bedre biodiversitet og et bedre vandmiljø i søen
Stor dansk sø skal restaureres - Fisk ender som krokodillefoder
Arkivfoto Horsens Havn
Fisk gispede efter luft - Østjysk havn ramt af stort kemikalieudslip
Danske fiskere får bedre arbejdsforhold
Flere millioner til fiskerne: Ophugningsstøtte i Østersøen fordobles

Relaterede artikler