Sådan bidrog shippingkoncern til logistikken ved Tour de France i Danmark

Sådan bidrog shippingkoncern til logistikken ved Tour de France i Danmark

Nyheder direkte i indbakken!

Meld dig til vores gratis nyhedsmail og gratis e-abonnement

Populære idag

Brasen og skaller er nogle af de fisk, der skal fiskes op af Snesere Sø for at skabe en bedre biodiversitet og et bedre vandmiljø i søen
Stor dansk sø skal restaureres - Fisk ender som krokodillefoder
Arkivfoto Horsens Havn
Fisk gispede efter luft - Østjysk havn ramt af stort kemikalieudslip
DCIM100MEDIADJI_0651
Kæmpe fald - Prisen på hummer styrtdykker i Sverige
Foto- Peter Bondo
Iltsvind bliver mere og mere udbredt i de indre danske farvande
Flotte billeder: Returtransport af 653 tons hydraulisk hammer
Flotte billeder: Returtransport af 653 tons hydraulisk hammer

Sådan bidrog shippingkoncern til logistikken ved Tour de France i Danmark

Efter sidste Tour de France-etape på dansk grund i sommer blev cykelrytterne fløjet til Frankrig, og danske Blue Water stod for logistikken.

Den danske logistikkoncern Blue Water kan meget mere end shipping til vands. Det beviste de til fulde, da Grand Départ Copenhagen Denmark (GDCD), et selskab oprettet i Danmark til at varetage og planlægge sommerens danske tour-start, valgte Blue Water til at planlægge flytransporter ud af Danmark.

I efteråret 2021 påbegyndte man hos Blue Water den konkrete planlægning af transporterne. GDCD lagde fra start vægt på, at det skulle være flyselskaber, som forstår betydningen for hele Danmark og kan løse opgave på højeste internationale niveau. Tidligt i processen havde Blue Water en detaljeret plan for hvilke fly og operatører, der kunne være interessante at tilbyde Tour-operatøren. Det var GDCD heldigvis enige i, så i januar 2022 blev kontrakten endeligt underskrevet.

I alt skulle 7 flyvninger fra Sønderborg til Frankrig planlægges, og for at sikre en fejlfri plan og afvikling af de komplekse flyrotationer fandt utallige møder herefter sted mellem Blue Water, GDCD, Dansk Politi, lufthavnens ledelse samt øvrige myndigheder.

Med et ønske om, at cirka 500 personer skulle i luften fra Sønderborg Lufthavn i løbet af 2,5 time skulle logistikken samtidig gå op i en højere enhed.

”Ryttere, Tour de France-ansatte og journalister skulle i luften på kort tid i en lille lufthavn. Det var en usædvanlig opgave, som krævede en masse fra vores team og Sønderborg Lufthavn. Vi havde samlet de helt rette medarbejdere, som løftede i flok og sikrede, at alle flyvninger fløj til tiden,” fortæller Head of Air Charter ved Blue Water, Torben Ravnkilde.

Men her stoppede spændingen ikke.

”Da tour-feltet kører ind i Sønderborg by – og med kort tid til afgang fra dansk jord – bliver vi spurgt af Tour de France, om vi kan skaffe et ekstra fly. Kort efter første rytter havde busafgang mod lufthavnen, bekræftes det ekstra fly af Tour de France-organisationen, og flyet afgår planmæssig mod Frankrig uden forsinkelse. Dette sker til stor tilfredshed hos alle,” siger Torben Ravnkilde.

Et rigtig stærkt samarbejde mellem GDCD, Sønderborg Lufthavn, Air Alsie og Global Reach Aviation sikrede en løsning af høj kvalitet og en gennemført logistik. Blue Waters Air Charter-team har efterfølgende modtaget stor ros og tak fra GDCD og hele kredsen bag den danske tour-start.

The post Sådan bidrog shippingkoncern til logistikken ved Tour de France i Danmark first appeared on Maritime Direct.

Populære denne uge

DCIM100MEDIADJI_0651
Kæmpe fald - Prisen på hummer styrtdykker i Sverige
Fisketrawler
Tre ud af fire vil have forbud mod bundtrawl i beskyttet hav
Brasen og skaller er nogle af de fisk, der skal fiskes op af Snesere Sø for at skabe en bedre biodiversitet og et bedre vandmiljø i søen
Stor dansk sø skal restaureres - Fisk ender som krokodillefoder
Arkivfoto Horsens Havn
Fisk gispede efter luft - Østjysk havn ramt af stort kemikalieudslip
Danske fiskere får bedre arbejdsforhold
Flere millioner til fiskerne: Ophugningsstøtte i Østersøen fordobles

Relaterede artikler