Større krav til havnenes infrastruktur kræver flere investeringer fra staten

Større krav til havnenes infrastruktur kræver flere investeringer fra staten

Nyheder direkte i indbakken!

Meld dig til vores gratis nyhedsmail og gratis e-abonnement

Populære idag

DCIM100MEDIADJI_0651
Kæmpe fald - Prisen på hummer styrtdykker i Sverige
Danske fiskere får bedre arbejdsforhold
Flere millioner til fiskerne: Ophugningsstøtte i Østersøen fordobles
Foto Hempel AS
Hempel knytter kreditfaciliteter på 1,5 mia. euro til bæredygtighed
Fisketrawler
Tre ud af fire vil have forbud mod bundtrawl i beskyttet hav
Smuk video: Kom helt tæt på Danmarks nye hurtigfærge
Smuk video: Kom helt tæt på Danmarks nye hurtigfærge

Større krav til havnenes infrastruktur kræver flere investeringer fra staten

Havnene er nøglespillere i den grønne omstilling herhjemme og udfører både klimanødvendigt og fædrelandsnyttigt arbejde. Men staten skal sikre hurtigere processer og påtage sig en meget mere offensiv investorrolle, hvis omstillingen skal lykkes og klimamålene nås. Sådan lyder det fra administrerende direktør Carsten Aa og direktør Tine Kirk Pedersen.

“De danske havne spiller en central rolle i den grønne omstilling og i sikringen af forsyningssikkerhed. Det er derfor vigtigt, at havnene også fremover er klædt på til at håndtere de mange nye opgaver. Det kræver et overblik over de mange initiativer, der er i spil, og at der er klarhed over rammevilkårene i omstillingsprocessen”.

Sådan lyder det i Transportministeriet og Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets oplæg til Topmøde om havnenes rolle i den grønne omstilling torsdag 15. september. Flere end halvdelen af vores erhvervshavne har længe været meget involverede og engagerede i arbejdet med offshore-vind, enten som produktions- og installationshavne, udskibnings- eller servicehavne.

Esbjerg Havn er både Danmark og Europas største vindhavn, og Odense og Aalborg havne er centrum for nogle af verdens førende testcentre for henholdsvis vindmøllehoveder og vindmøllevinger. Havne som Aabenraa, Rønne, Vordingborg og Klintholm tager stormskridt på hver deres grønne måde, og havnen i Hanstholm har målsat, at de vil være Europas første CO2-neutrale fiskerihavn næste år. Så ambitionerne er i top og målene i fokus ude på havnene.

Læg dertil, at meget af havnenes materiel er drevet af grøn strøm i stedet for sort diesel, og at der er landstrøm til mindre skibe de fleste steder og til færgeruterne i for eksempel Aarhus Havn og Copenhagen Malmö Port i Københavns Havn. Man kan næsten sige, at havnene gør et både klimanødvendigt og fædrelandsnyttigt arbejde, mens de driver deres forretning.

Dette er et uddrag af et indlæg af Carsten Aa, bestyrelsesformand for Danske Havne, direktør i Odense Havn og Tine Kirk, direktør i Danske Havne. Indlægget blev bragt i Altinget Transport 15. september.

The post Større krav til havnenes infrastruktur kræver flere investeringer fra staten first appeared on Maritime Direct.

Populære denne uge

DCIM100MEDIADJI_0651
Kæmpe fald - Prisen på hummer styrtdykker i Sverige
Fisketrawler
Tre ud af fire vil have forbud mod bundtrawl i beskyttet hav
Nordwind
Se billederne: Krigsfiskekutter på værft i Hvide Sande
Spildevand i Agersø Sund
Føler sig overset - Fiskere har kæmperegninger og får ingen hjælp
Scanel
Orskov Group køber sig ind i Scanel - Her er den nye ejerkreds

Relaterede artikler