Kalundborg Havn kaster sig ind i kamp om sjællandsk tværmotorvej

Kalundborg Havn kaster sig ind i kamp om sjællandsk tværmotorvej

Nyheder direkte i indbakken!

Meld dig til vores gratis nyhedsmail og gratis e-abonnement

Populære idag

Disse fiskefrikadeller fra Løgismose, der blev produceret hos Jeka Fish AS, er blandt de tilbagekaldte, der blev tilbagekaldt
Farlige fiskefrikadeller - Vestjysk fiskefabrik får bøde på 60.000 kroner
Sjusk i Miljøstyrelsen får ikke minister til at rykke
Bjærgningsarbejde er afsluttet efter påsejling af opdrætsanlæg
HG333 Isafold
Så er den her - HG 333 Isafold er ankommet til Hirtshals
Hyldet som ejerleder – Torben Østergaard-Nielsen modtager stor hæder
Hyldet som ejerleder – Torben Østergaard-Nielsen modtager stor hæder
Limfjordens mineskib – På rundfart med M/S Kysten
Limfjordens mineskib – På rundfart med M/S Kysten

Kalundborg Havn kaster sig ind i kamp om sjællandsk tværmotorvej

Nu, hvor det er besluttet at udbygge rute 23 til motorvej hele vejen til Kalundborg, er næste mål at få gjort noget ved rute 22. Sådan lyder det fra Kalundborg Havn, der er gået ind i kampen om en sjællandsk tværmotorvej.

Kalundborg Havn har involveret sig i etableringen af ”Foreningen til fremme af den sjællandske tværmotorvej”, der skal forbinde Kalundborg, Slagelse og Næstved. Nu, hvor det er besluttet at udbygge rute 23 til motorvej hele vejen til Kalundborg, er næste mål at få gjort noget ved rute 22.

Og det er hårdt tiltrængt. Kødannelsen er nemlig markant på rute 22 morgen og eftermiddag, og det betyder forsinkelser for bl.a. de mange lastbiler, der skal køre til og fra Kalundborg Havn med gods. Udover at mindske omkostningerne vil etablering af en motorvej betyde et lavere CO2-aftryk, da lastbiler bruger mindre diesel her.

Kalundborg Havns havnedirektør Bent Rasmussen har derfor med Kalundborg Havns bestyrelses opbakning valgt at involvere sig i etableringen af en ny forening, der vil kæmpe for at få udbygget rute 22, så der kommer en motorvej hele vejen mellem Kalundborg, Slagelse og Næstved.

Til TV2 Øst sagde Bent Rasmussen forleden følgende:

“Vi har i dag kunnet konstatere, at vi har taget 42 procent af det sjællandske containermarked. Vi distribuerer ud til og fra hele Sjælland. Det kan vi gøre billigere på landtransporten, men ikke mindst kan vi gøre det billigere på klimaaftrykket. Det er billigere CO2-mæssigt at transportere containere fra Kalundborg Havn over Sjælland, og det vil sige, at hvis man får en motorvej, så kan vi lave et endnu flottere klimaaftryk for vores varer, der skal ind og ud af Sjælland.”

Foreningen til fremme af den sjællandske tværmotorvej mener, at etableringen af de cirka 70 kilometer motorvej vil give både vækst og arbejdspladser til lokalområdet.

En analyse fra det rådgivende ingeniørfirma Grontmij viser, at det vil skabe 2600 nye arbejdspladser. Folkene bag foreningen, som udover Kalundborg Havn består af erhvervsforeninger og virksomheder i området, mener, at det er vigtigt, at kampen bliver taget nu, hvor

Folketinget har besluttet at udbygge rute 23 til motorvej og også har besluttet at bruge penge på en forundersøgelse af en opgradering af rute 22. Opgraderingen kan enten være i form af en motorvej eller en 2+1-vej.

Forundersøgelsen ventes igangsat i 2025/26.

The post Kalundborg Havn kaster sig ind i kamp om sjællandsk tværmotorvej first appeared on Maritime Direct.

Populære denne uge

Sjusk i Miljøstyrelsen får ikke minister til at rykke
Bjærgningsarbejde er afsluttet efter påsejling af opdrætsanlæg
HG333 Isafold
Så er den her - HG 333 Isafold er ankommet til Hirtshals
Henning Kjeldsen
Henning Kjeldsen frifundet i sag om snyd med fiskekvoter
Screendump af 50-metermodellen
Geodatastyrelsen frigiver ny model - Gå på opdagelse i dybet
Screenshot_2021-05-30 Ny kvoterådgivning for Østersøen er skidt nyt for fiskeriet - dfpo
Trods sanktioner - Norge og Rusland er enige om ny fiskeriaftale

Relaterede artikler