Salgsdirektør Jørk Rudolph. Foto: Nordhavn Power Solutions
Salgsdirektør Jørk Rudolph. Foto: Nordhavn Power Solutions

Nyheder direkte i indbakken!

Meld dig til vores gratis nyhedsmail og gratis e-abonnement

Populære idag

Klumpfisken på Saltum Strand
Skåret op på Nordsøen - Derfor døde 230 kilo tung klumpfisk
Sjusk i Miljøstyrelsen får ikke minister til at rykke
Danske opdrætsfisk overholder PFAS-grænseværdier
Hyldet som ejerleder – Torben Østergaard-Nielsen modtager stor hæder
Hyldet som ejerleder – Torben Østergaard-Nielsen modtager stor hæder
Foto Martec 2
Se billederne: 56 maskinmestre fejret på Martec
René Christensen
Dansk Akvakultur henter DF-politiker som ny direktør

Fremadrettet kommer grøn omstilling til at fylde meget mere, end det gør i dag inden for dansk fiskeri og søfart. Hos Nordhavn Power Solutions er man allerede nu klar til fremtidens bæredygtige løsninger.

Af Claus Kirkegaard

Fremdriftsmotorer og generatorløsninger bliver i fremtiden baseret på metanol, batteripakker og hybrid-teknologi. Det er Nordhavn Power Solutions overbeviste om – også selv om der stadig vil være dieselmotorer at finde i danske fartøjer fremover.

“Det bliver ikke sådan, at diesel fuldstændig bliver udfaset, men der vil komme flere løsninger baseret på enten metanol, batteripakker eller hybrid-teknologi. For os drejer det sig om at have så mange løsninger i værktøjskassen som muligt. På den måde kan vi – sammen med skipper – finde frem til den helt rigtige løsning. Det begynder sådan set med, at vi skal have afdækket, hvad skipper har behov for. Så er det op til os at sætte den helt rigtige løsning sammen. Og vi er klar til fremtiden,” siger Jørk Rudolph, salgsdirektør hos Nordhavn Power Solutions.

For nogle få år siden virkede det nærmest uoverskueligt, at der inden for den nærmeste fremtid skulle udvikles alternativer til dieselmotorer og generatorer, som både var til at betale samtidig med, at der skulle være garanti for, at brændstoffet kunne blive leveret i de krævede mængder, eller at batteripakkerne ikke optog for meget plads om bord. Men der er sket meget de senere år – både i forhold til batteripakkerne og til nyt brændstof.

“I vores projekter vil vi mere og mere kigge på de grønne alternativer. Det bliver mere noget med batterier, metanol eller hybrid-løsninger. For eksempel er Scania kommet med nogle modulære systemer, som består af e-machine og egne batterier. Det forventer vi os meget af til arbejdsbåde og til fiskeriet,” siger Jørk Rudolph.

Dette er et uddrag af en længere artikel bragt i magasinet FiskerBladet. Du kan læse hele artiklen og resten af magasinet ganske gratis ved at klikke her.

Salgsdirektør Jørk Rudolph. Foto: Nordhavn Power Solutions

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Populære denne uge

Foto Martec 2
Se billederne: 56 maskinmestre fejret på Martec
Sjusk i Miljøstyrelsen får ikke minister til at rykke
Danske opdrætsfisk overholder PFAS-grænseværdier
Klumpfisken på Saltum Strand
Skåret op på Nordsøen - Derfor døde 230 kilo tung klumpfisk
Fiskeriminister Jacob Jensen V
Opruster - Fiskeriministeren får ny særlig rådgiver
Første udskibning af vindmøller til Arcadis Ost 1 er gennemført
Første udskibning af vindmøller til Arcadis Ost 1 er gennemført

Relaterede artikler