Christiania Shipping løser EEXI- og CII-udfordringer med intelligent software

Christiania Shipping løser EEXI- og CII-udfordringer med intelligent software

Nyheder direkte i indbakken!

Meld dig til vores gratis nyhedsmail og gratis e-abonnement

Populære idag

Disse fiskefrikadeller fra Løgismose, der blev produceret hos Jeka Fish AS, er blandt de tilbagekaldte, der blev tilbagekaldt
Farlige fiskefrikadeller - Vestjysk fiskefabrik får bøde på 60.000 kroner
Sjusk i Miljøstyrelsen får ikke minister til at rykke
Bjærgningsarbejde er afsluttet efter påsejling af opdrætsanlæg
Hyldet som ejerleder – Torben Østergaard-Nielsen modtager stor hæder
Hyldet som ejerleder – Torben Østergaard-Nielsen modtager stor hæder
Screenshot_2021-05-30 Ny kvoterådgivning for Østersøen er skidt nyt for fiskeriet - dfpo
Trods sanktioner - Norge og Rusland er enige om ny fiskeriaftale
HG333 Isafold
Så er den her - HG 333 Isafold er ankommet til Hirtshals

Christiania Shipping løser EEXI- og CII-udfordringer med intelligent software

Efter vellykket installation på to tankskibe skal hele flåden hos Christiania Shipping nu udstyres med det danskudviklede Frugal Propulsion til intelligent motorstyring. En betydelig besparelse i brændstofforbruget sikrer, at rederiets tankskibe kan opnå en bedre CII-rating.

Et kontrolsystem baseret på kunstig intelligens sørger nu for at optimere forbruget af brændstof på tankskibene Jette Theresa og Alice Theresa.

De foreløbige data viser, at skibenes ejer, Christiania Shipping, med Frugal Propulsion opnår en brændstofbesparelse 17-20 procent ved eco speed. Ved sejlads med samme hastighed som før installationen er besparelsen 10-14 procent, afhængigt af skibstypen. Det giver Christiania Shipping en tilbagebetalingstid på cirka 12 måneder.

Investeringen i Frugal Propulsion er et vigtigt led i Christiania Shippings forberedelser frem mod 2023, hvor de nye initiativer fra IMO; Energy Efficiency Existing Ship Index (EEXI) og Carbon Intensity Indicator (CII) træder i kraft. I løbet af de kommende måneder vil samtlige af rederiets 13 ejede skibe blive opgraderet med en Frugal Propulsion-løsning.

For Christiania Shipping er de primære gevinster en bedre driftsøkonomi, et reduceret klimaaftryk og en styrket konkurrenceevne.

“Vi oplever, at markedet i stigende grad vægter den samlede klimapåvirkning, når der chartres skibe. Derfor gør det en enormt stor forskel, om dit skib får en god eller en dårlig CII-rating. Samtidig giver systemet os meget præcise målinger af skibets performance, så vi nemt kan dokumentere, hvor meget brændstof vi bruger. Kravene til klimapåvirkning vil løbende blive skærpet, og det er vigtigt at være på forkant,” siger Rune Eriksen Lorentsen, der er Chief Operating Manager hos Christiania Shipping.

Frugal Propulsion er et klassegodkendt on-top-system, som sørger for, at motor og propel er konstant optimeret i forhold til dybgang, last, bølger og vind. Der er ingen manuelle justeringer, fordi systemet er baseret på sensorer, Big Data og lærende algoritmer, som løbende bliver klogere. I praksis betyder det, at besparelsen i brændstof bliver større i takt med, at systemet lærer skibet at kende.

Hos firmaet bag det patenterede system, Frugal Technologies i Aalborg, oplever CEO Peter Hauschildt, at markedet i stigende grad viser interesse for dialog om de muligheder, som hans virksomhed kan tilbyde. Det skyldes ikke mindst erkendelsen af, at EEXI og CII udgør en betydelig udfordring for den internationale skibsdrift. Analysevirksomheden VesselsValue har for nylig anslået, at over 75 procent af verdens bulk-, tank- og containerskibe vil være ude af stand til at opfylde EEXI-kravene medmindre at forbruget af brændstof reduceres.

“Frugal Propulsion er en digital løsning til Shaft Power Limitation (ShaPoLi), der automatisk sikrer, at motoreffekten altid ligger inden for de grænser, som EEXI-beregningen for det pågældende skib angiver. For vores kunder er det attraktivt, at de kan få en hurtigt installeret løsning, som både giver en økonomisk og klimamæssig gevinst i form af en brændstofbesparelse, og som samtidig kan hjælpe dem til at overholde de nye krav,” siger Peter Hauschildt.

“Med Frugal Propulsion ved vi nu helt præcist, hvor, hvornår og hvor meget brændstof, vi bruger. Ved hjælp af systemets data får vi et overblik over skibets samlede energiforbrug. Det giver os mulighed for at optimere hele vejen rundt,” siger Rune Eriksen Lorentsen.

The post Christiania Shipping løser EEXI- og CII-udfordringer med intelligent software first appeared on Maritime Direct.

Populære denne uge

Sjusk i Miljøstyrelsen får ikke minister til at rykke
Bjærgningsarbejde er afsluttet efter påsejling af opdrætsanlæg
HG333 Isafold
Så er den her - HG 333 Isafold er ankommet til Hirtshals
Henning Kjeldsen
Henning Kjeldsen frifundet i sag om snyd med fiskekvoter
Screendump af 50-metermodellen
Geodatastyrelsen frigiver ny model - Gå på opdagelse i dybet
Screenshot_2021-05-30 Ny kvoterådgivning for Østersøen er skidt nyt for fiskeriet - dfpo
Trods sanktioner - Norge og Rusland er enige om ny fiskeriaftale

Relaterede artikler