Kolding bygger landstrømsanlæg til både skibe og kraner

Kolding bygger landstrømsanlæg til både skibe og kraner

Nyheder direkte i indbakken!

Meld dig til vores gratis nyhedsmail og gratis e-abonnement

Populære idag

Klumpfisken på Saltum Strand
Skåret op på Nordsøen - Derfor døde 230 kilo tung klumpfisk
Foto Martec 2
Se billederne: 56 maskinmestre fejret på Martec
Sjusk i Miljøstyrelsen får ikke minister til at rykke
Danske opdrætsfisk overholder PFAS-grænseværdier
René Christensen
Dansk Akvakultur henter DF-politiker som ny direktør
Hyldet som ejerleder – Torben Østergaard-Nielsen modtager stor hæder
Hyldet som ejerleder – Torben Østergaard-Nielsen modtager stor hæder

Kolding bygger landstrømsanlæg til både skibe og kraner

I forsøget på at blive CO2-neutrale inden 2030 bygger Kolding Havn nu et landstrømsanlæg med tilslutning for både skibe og kraner.

Kolding Havn vil være CO2-neutral senest i 2030, men det kræver en række bæredygtige tiltag. Derfor bliver det kommende landstrømsanlæg et vigtigt element i at realisere de ambitiøse grønne målsætninger.

Det nye forsyningsanlæg med CO2-fri strøm på kajen vil blive alternativet til en miljøbelastning fra op til 300.000 liter diesel årligt for både skibe og kraner, og strømmen på kajen købes fra danske vindmøller på kontrakter i el-markedet, hvorfor løsningen er CO2-fri.

”Når skibe lægger til i havnen, kan de tilslutte strøm fra anlægget og dermed slukke for forurenende dieselgeneratorer ombord – samtidig indtænker vi havnens nuværende og fremtidige kraner med el-drift, så gevinsten for miljøet bliver størst mulig. Jeg ser dette som et vigtigt skridt for Kolding Havn frem mod målet om at være CO2-neutral senest i 2030,” siger havnedirektør på Kolding Havn, Heino Svenningsen.

Landstrømsanlægget bliver det første af sin art i Danmark med tilslutning for både skibe og kraner, og for hvert skib, som tilsluttes landstrøm, bliver der sparet lokal udledning fra 400 til 800 liter diesel per døgn.

Dertil kommer gevinsten fra havnens elektriske kraner – havnens nyeste hybridkran fra 2022, Bastian, vil i perioder køre tæt på 100 procent el.

Udover en markant reduceret CO2-udledning, er der yderligere den fordel, at der ikke er støj fra selve forsyningsanlægget og skibene bliver langt mere tyste uden summende generatorer.

Alt i alt betydelige miljøforbedringer i den bynære havn til glæde for ikke kun havnens naboer, men for Kolding by som helhed.

Det er Jansson El i samarbejde med teknologivirksomheden CS electric, som skal levere landstrømsanlægget.

”For tre år siden startede idéen om forsyning til yderligere en el-kran, der var ombygget til formålet. Man må sige, at det har udviklet sig en hel del siden. Med afsæt i havnens grønne strategi blev det besluttet at etablere et komplet landstrømsanlæg, som kan forsyne både el-kraner og skibe, der anløber. Hos Jansson er vores styrke stor erfaring med projektstyring af el-arbejdet, den koordinerende indsats med samarbejdspartnere og kendskab til processerne. Suppleret med CS electric’s erfaring med landstrømsløsninger er jeg ikke i tvivl om, at vi får et stærkt samarbejde og får etableret den bedste løsning for Kolding Havn,” siger projektleder fra Jansson El, Jan Juul Pedersen.

Landstrømsanlægget forventes at stå færdigt i midten af 2023.

The post Kolding bygger landstrømsanlæg til både skibe og kraner first appeared on Maritime Direct.

Populære denne uge

Foto Martec 2
Se billederne: 56 maskinmestre fejret på Martec
Fiskeriminister Jacob Jensen V
Opruster - Fiskeriministeren får ny særlig rådgiver
Sjusk i Miljøstyrelsen får ikke minister til at rykke
Danske opdrætsfisk overholder PFAS-grænseværdier
Klumpfisken på Saltum Strand
Skåret op på Nordsøen - Derfor døde 230 kilo tung klumpfisk
Første udskibning af vindmøller til Arcadis Ost 1 er gennemført
Første udskibning af vindmøller til Arcadis Ost 1 er gennemført

Relaterede artikler