Hirtshals-virksomhed knækker koden til komplekse norske toldkrav

Der er hver dag mange lastbiler med Color Line. Foto: Hirtshals Havn
Der er hver dag mange lastbiler med Color Line. Foto: Hirtshals Havn

Nyheder direkte i indbakken!

Meld dig til vores gratis nyhedsmail og gratis e-abonnement

Populære idag

Klumpfisken på Saltum Strand
Skåret op på Nordsøen - Derfor døde 230 kilo tung klumpfisk
Sjusk i Miljøstyrelsen får ikke minister til at rykke
Danske opdrætsfisk overholder PFAS-grænseværdier
Foto Martec 2
Se billederne: 56 maskinmestre fejret på Martec
René Christensen
Dansk Akvakultur henter DF-politiker som ny direktør
Hyldet som ejerleder – Torben Østergaard-Nielsen modtager stor hæder
Hyldet som ejerleder – Torben Østergaard-Nielsen modtager stor hæder

Color Line Cargo i Hirtshals har udviklet en it-løsning, der gør det meget lettere for transportører at eksportere varer til Norge. Løsningen er blandt andet skabt efter en centralisering af toldopgaverne på kontoret i Hirtshals og har medført en markant vækst i både kunder og medarbejdere i den nordjyske havneby.

Det er en kompliceret affære at fortolde varer mellem Danmark og Norge på grund af Norges meget restriktive toldbarrierer. Men Color Line Cargo i Hirtshals har udviklet et unikt system, der kan håndtere netop toldekspeditionen ved varer mellem EU og Norge.

IT-løsningen har gjort det langt nemmere for transportører at håndtere den besværlige told og giver dermed en smidig grænseovergang for kunderne.

“Der er traditionelt meget ventetid i Norge, når varer skal ind i landet, fordi det ikke er et EU-land. Og tid er som bekendt penge. Derfor er det afgørende, at man som transportør ikke holder stille mere end højst nødvendigt. Med vores toldløsning har vi udviklet et system, som kan håndtere fortoldningerne hurtigt og effektivt, så papirarbejdet er lavet på forhånd, når lastbilerne skal passere den norske grænse,” siger fragtchef hos Color Line Cargo, Allan Rishøj.

Color Line Cargo har arbejdet på udviklingen af den digitale toldløsning i løbet af de seneste fire år og har i kølvandet på indsatsen samlet al norsk toldbehandling i Hirtshals med ambitionen om at skabe en mere strømlinet og effektiv speditionsforretning.

Kompetencer og specialviden om det komplekse, norske toldområde er dermed samlet i den nordjyske havneby, der indimellem omtales som Norges sydligste havn.

“Det er helt afgørende for transportører, at toldekspedition kan foregå så hurtigt og smertefrit som muligt, og at vi i Hirtshals kan tilbyde en unik løsning i forhold til Norge, er med til at gøre os attraktive, både for kunder og for medarbejdere inden for toldområdet,” slyder det fra administrerende direktør ved Hirtshals Havn, Per Holm Nørgaard.

Godsmængden for Color Line Cargo er steget 15 procent i løbet af 2022 sammenlignet med samme periode i 2019.

“Vi er selvfølgelig meget glade for at se resultaterne af vores investeringer i udviklingen af systemet, som blandt andet har medført en fordobling af medarbejdere i Hirtshals, hvor vi i dag er 42 medarbejdere mod omkring 20 for fire år siden. Stigningen relaterer sig næsten udelukkende til en massivt stigende efterspørgsel på vores løsninger på eksporten til Norge,” lyder det fra Allan Rishøj.

“Toldområdet er fortsat et område i udvikling for os, da både EU og Norge er i gang med implementering af ny toldlovgivning, som også vil stille større krav til os som leverandør. Vi investerer derfor også allerede nu i fremtiden ved selv at uddanne vores egne toldspeditører. Aktuelt har vi seks elever i lære, og vi tager løbende nye ind, fordi vi kan se, at behovet kun bliver større,” siger han.

Strategien videreføres de kommende år, hvor toldforretningen skal udbygges yderligere, blandt andet på det tyske marked, ligesom eksisterende og potentielle kunder efterspørger en lignende løsning til Storbritannien efter Brexit.

“Både Tyskland og Storbritannien er uden tvivl interessante markeder for os. Generelt er toldekspedition en vigtig del af Color Line Cargos overordnede strategi, fordi vi kan tilbyde vores kunder andet og mere end transport fra A til B,” siger Allan Rishøj.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Populære denne uge

Foto Martec 2
Se billederne: 56 maskinmestre fejret på Martec
Fiskeriminister Jacob Jensen V
Opruster - Fiskeriministeren får ny særlig rådgiver
Sjusk i Miljøstyrelsen får ikke minister til at rykke
Danske opdrætsfisk overholder PFAS-grænseværdier
Klumpfisken på Saltum Strand
Skåret op på Nordsøen - Derfor døde 230 kilo tung klumpfisk
Første udskibning af vindmøller til Arcadis Ost 1 er gennemført
Første udskibning af vindmøller til Arcadis Ost 1 er gennemført

Relaterede artikler