Fravær af fisk førte til fundamentale ændringer for vestjysk skibsværft

Skibet Munin Explorer under et tidligere besøg på det vestjyske værft. Foto: Esbjerg Shipyard A/S
Skibet Munin Explorer under et tidligere besøg på det vestjyske værft. Foto: Esbjerg Shipyard A/S

Nyheder direkte i indbakken!

Meld dig til vores gratis nyhedsmail og gratis e-abonnement

Populære idag

Foto Fiskeristyrelsen
Kritisk fejl konstateret i dataudveksling hos fiskefartøjer
Politi-768x512
Sigtede i drabssagen fra fiskekutter skal forblive varetægtsfængslet
Hyldet som ejerleder – Torben Østergaard-Nielsen modtager stor hæder
Hyldet som ejerleder – Torben Østergaard-Nielsen modtager stor hæder
Sammenstød med kajen sender dansk øfærge på værft
Sammenstød med kajen sender dansk øfærge på værft
Sætter fokus på maritime uddannelser – Mød Georg Stage i Odense
Sætter fokus på maritime uddannelser – Mød Georg Stage i Odense

For cirka 10 år siden var Esbjerg Danmarks største fiskerihavn, men i dag er der kun ganske få enheder tilbage i byen, og det har betydet store omstillinger på Esbjerg Shipyard.

Da Esbjerg med rette bar prædikatet Danmarks største fiskerihavn, udgjorde serviceringen af den store fiskeflåde i runde tal halvdelen af omsætningen på Esbjerg Shipyard. I dag findes der blot en mindre flåde af 20 – 25 meter reje- og muslingebåde i byen, og nu udgør fiskeriet normalt kun 5 procent af den årlige omsætning. Det vurderer værftets Vice President, Sales & Production, Henrik Thrane.

“Det er klart, at det er noget af en omvæltning, når knap halvdelen af en omsætning forsvinder inden for kort tid, som følge af at fiskefabrikken TripleNine flyttede modtagelsen af industrifisk til andre byer på vestkysten, og derfor reelt tvang fiskerne til at søge andre havne, men der var jo ikke andet at gøre end at køre på og få nye kunder fra andre brancher ind,” siger Henrik Thrane, som kunne glæde sig over, at andre brancher også havde valgt at etablere sig i Esbjerg, eksempelvis vindmøllebranchen og offshore-industrien, og i dag er specielt rederiet Esvagt en af værftets store kunder.

“De skibe, der sejler ud for at montere havvindmøller er trods alt for store til, at vi kan bygge dem, men serviceringen af dem bidrager bestemt til vores forretning, ligesom vi har bygget en del af de mindre skibe, som bruges til at sejle mandskab ud til den daglige servicering af vindmøllerne,” fortæller Henrik Thrane.

Også aktiviteter inden for olie og gas er med til at generere omsætning, der kan erstatte en del af det, som den store flåde af fiskefartøjer tidligere førte med sig – og flere
områder bidrager.

Dette er et uddrag af en længere artikel bragt i magasinet FiskerBladet. Du kan læse hele artiklen og resten af magasinet ganske gratis ved at klikke her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Populære denne uge

DCIM100MEDIADJI_0830
2,25 meter lang narhvaltand stjålet fra Nordsøen Oceanarium
Fiskeauktion2
Forbedrede faciliteter for fiskeriet i Hvide Sande Havn
Muslingeskraberen kan beses på Sejlerkajen 13 i Bogense Havn
En historisk muslingeskraber - Gammel fiskekutter på auktion
Hyldet som ejerleder – Torben Østergaard-Nielsen modtager stor hæder
Hyldet som ejerleder – Torben Østergaard-Nielsen modtager stor hæder
Isbryderen Oden i havisen nord for Grønland. Foto- Martin Jakobsson, Stockholm University
Snart forsvinder havisen fra Arktis om sommeren – Det er faktisk sket før

Relaterede artikler