Færre fiskere førte til forretningsmæssige forandringer
Fiskeriet er ikke helt, hvad det har været for et af værfterne i Hvide Sande, men direktøren håber på at kunne levere flere fiskeriskoleskibe i fremtiden.
På Beddingsvej 2 i Hvide Sande ligger der i dag en virksomhed. Det gjorde der også i 1950, for her åbnede Hvide Sande Skibs- og Baadebyggeri. Fokus var klart: servicering og reparation af lokale fiskerbåde.
I dag ligger virksomhedens hovedsæde stadig på den samme adresse, men fiskeriet spiller i dag kun en meget lille rolle for virksomheden, som nu hedder Hvide Sande Shipyard – og så alligevel.
“Godt nok er det begrænset, hvad vi får ind af fiskekuttere til service og vedligehold, og der kan gå år mellem, vi leverer en helt ny fiskekutter, men nu skal jeg da heller ikke underspille den betydning, som fiskeriet trods alt stadig har for vores forretning. For i løbet af det seneste års tid har vi leveret to nybygninger til erhvervet, nemlig Fiskeristyrelsens nye inspektionsskib Nordsøen, og vi har i sidste måned færdiggjort et 35 meter langt fiskeriskoleskib til en kunde i Norge,” siger Carl Erik Kristensen, der er administrerende direktør i Seasight Group, som foruden Hvide Sande Shipyard også består af Seasight Solutions, der især producerer løfteredskaber og kraner til brug i offshoreindustrien.
Det tabte skal erstattes
Det var Carl Erik Kristensens bedstefar, som grundlagde virksomheden i 1950, og der er så sandelig sket store ændringer siden dengang, fortæller tredje generation i det familieejede og -ledede firma.
“Ændringerne er ikke mindst sket som en følge af den nedgang i antallet af nybygninger inden for fiskeriet, som skete i slut 80’erne og starten af 90’erne. Det var før min tid, men jeg ved, at den daværende ledelse gennemførte det man vel kan kalde for en bred overlevelsesstrategi. Det, vi mistede inden for fiskeriet, skulle vi erstatte inden for andre områder, og det lykkedes fint,” siger Carl Erik Kristensen, som fortæller, at også den nuværende ledelse benytter sig af den brede overlevelsesstrategi.
“Og jeg vil ikke kunne fortælle dig, hvad vi laver om 10 år, for at lave rigide planer så langt ude i fremtiden, giver i min optik ingen mening. For hvad kan vi bruge en rigid strategi langt ud i frem tiden til, hvis kunderne og markedet i mellemtiden er på vej i en anden retning? De næste tre års tid regner vi med og håber på, at vi kommer til at lave endnu mere af det vi gør nu, nemlig værftsarbejde, transport – og løfteløsninger til vindindustrien og platformskraner til offshoreindustrien,” siger direktøren.
“Vi husker vores DNA”
Carl Erik Kristensen kan desuden glæde sig over, at virksomheden i dag har fire adresser – to i Hvide Sande, en i Ringkøbing og en i Varde. Og mens virksomheden fra begyndelsen udelukkende satsede på de lokale fiskere og deres kuttere, tegner der sig et helt andet billede af virksomheden anno 2023.
“Vi har i runde tal 240 ansatte herhjemme, og derudover har vi typisk 80 udlændinge, der kommer og hjælper os i Danmark, og vi har ansatte i såvel Taiwan som USA, hvor de servicerer nogle af de her platformskraner, som vi bygger til offshoreindustrien. Det har ikke været en bevidst strategi, at vi også ville brede os til udlandet, men vi tager gerne udfordringen op, når vi ser et gap i markedet, som vi mener at have kvaliteterne til at udfylde,” forklarer Carl Erik Kristensen.
Men fiskeriet bliver aldrig glemt.
“Det var jo oprindeligt fiskeriet, der var vores primære marked – vores DNA, og det holder vi gerne fast i. Det påtænker vi primært at gøre ved at forsøge at vinde flere EU-udbud om bygning af fiskeriskoleskibe á la det, vi lige har leveret til Norge. EU-udbud er generelt ganske rigide, og det er en helt anden og mere formel proces at arbejde med sådan et frem for at snakke med en fiskeskipper om, hvordan hans nye kutter skal se ud. Men gennem årene har vi fået ganske stor erfaring med disse udbud, og vi har en projektorganisation, der kan leve op til de krav, som stilles, for at byde ind på et EU-udbud. Og så har vi hele tiden øjne og ører åbne, så vi kan tilpasse os udviklingen i markederne, så vi også fremover kan tilbyde det, som kunderne ønsker sig – hvad så end det måtte være,” siger Carl Erik Kristensen.