Flotte billeder: Scandlines’ nye emissionsfri Femern-færge tager form

Flotte billeder: Scandlines’ nye emissionsfri Femern-færge tager form

Nyheder direkte i indbakken!

Meld dig til vores gratis nyhedsmail og gratis e-abonnement

Populære idag

Foto Forsvaret X
Sprængfarlig fangst: Fisker fangede 130 kilos dybvandsbombe
Iltsvind
Ny rapport: Iltsvind blev forværret i november
Foto Hirtshals Havn
Hirtshals Havn styrker sin position som knudepunkt for lakseindustrien
Ål
Efter kritik: Dansk supermarkedskæde dropper salg af ål
Rødspætte fangst
Ansøgningsrunde om fiskeri af fladfisk i Tyskland er nu åben

Flotte billeder: Scandlines’ nye emissionsfri Femern-færge tager form

På Cemre Shipyard i Tyrkiet er Scandlines nye færge med verdens hidtil største litium-ion-batteri-installation så småt ved at tage form.

Der er travlhed på det tyrkiske værft Cemre Shipyard i disse dage, hvor man intenst arbejder på Scandlines’ nye emissionsfri Femern-færge med navnet PR24.

Alle 36 sektioner er nu svejset sammen med undtagelse af broen, der placeres midt i skibet, ligesom fragtfærgen, der efter planen skal indsættes på ruten mellem Rødby og Puttgarden i 2024, har fået sin grunder, ligesom de forskellige rum efterhånden bliver fyldt med udstyr.

Da PR24 også skal kunne sejle som hybridfærge, er der installeret tre GenSets – en kombination af en dieselmotor og en generator til strømproduktion – fra producenten MTU, mens verdens hidtil største litium-ion-batteri-installation på 10 MWh fra den schweiziske producent, Leclanché, derimod først bliver installeret umiddelbart inden færgen afleveres.

Det 8,6 meter høje ladetårn, som er udviklet af det tyske firma Stemmann-Technik, er ved at være klar til montering på molekanten ved leje 3 i Rødbyhavn. Systemet gemmer færgens seneste position, og det forventes derfor, at der ved hvert anløb kun skal mindre tilpasninger af ladepladens position til. Systemet kan kompensere for vanstandsændringer og færgens bevægelser.

Når færgen nærmer sig færgelejet, aktiveres ladestationen, tårnets låge åbner sig automatisk, og ladepladen kører ud. Når færgen er på plads i lejet, forbindes ladepladen i løbet af maksimalt 15 sekunder med enheden ombord på skibet, og opladningen af batterierne starter. Efter opladning ruller lågen ned igen, så komponenterne beskyttes mod eksterne påvirkninger.

Transformer, kontrol- og koblingsudstyr er allerede på plads ved færgelejet i Rødbyhavn, og snart kommer også ladetårnet til den nye færge.

PR24. Foto: Scandlines/Cemre
Broen. Foto: Scandlines/Cemre
Bildækket. Foto: Scandlines/Cemre
Foto: Scandlines/Cemre

The post Flotte billeder: Scandlines’ nye emissionsfri Femern-færge tager form first appeared on Maritime Direct.

Populære denne uge

Foto Forsvaret X
Sprængfarlig fangst: Fisker fangede 130 kilos dybvandsbombe
Foto Danmarks Fiskeriforening
Kaotisk Fiskerikommission forventes klar med anbefalinger inden nytår
Ål
Efter kritik: Dansk supermarkedskæde dropper salg af ål
Iltsvind
Ny rapport: Iltsvind blev forværret i november
Foto Fiskeristyrelsen
Straksregulering om vilkår for fiskeri af kuller i Skagerrak og Kattegat

Relaterede artikler