Royal Greenland skriver kontrakt på femte nye trawler

Den seneste tilføjelse til flåden M/tr Nataarnaq blev påbegyndt i 2021. Foto: Royal Greenland
Den seneste tilføjelse til flåden M/tr Nataarnaq blev påbegyndt i 2021.

Royal Greenland fortsætter moderniseringen af sine Nordatlantiske fartøjer og skriver kontrakt på en femte ny trawler.

Offentliggjort Sidst opdateret

Siden 2019 har Royal Greenland arbejdet på at erstatte ældre fartøjer i fiskerflåden med nyere og mere moderne fartøjer. Det har ledt til en øgning i produktionskapacitet, effektivitet, fleksibilitet og et reduceret klimaaftryk fra trawlerne, samt bedre forhold for besætningen ombord. En femte ny trawler er derfor nu bestilt til at erstatte M/tr Akamalik.

“Det er med glæde, vi kan fortælle, vi har bestilt endnu en trawler. Med den i flåden bliver vores fiskeri endnu mere effektivt, ligesom den vil have en bedre brændstoføkonomi og bedre faciliteter for vores besætninger,” siger produktionsdirektør i Royal Greenland, Lars Nielsen, i en pressemeddelelse.

Samarbejdet med det spanske skibsværft Astilleros De Murueta fortsætter derfor med ordren på en femte trawler, og det er der flere grunde til, forklarer Lars Nielsen.

“Vi har været meget tilfredse med de fire trawlere som værftet har leveret, og derfor fortsætter vi samarbejdet med Astilleros De Murueta. Desuden kan vi på den måde genbruge design og produktionsmetode fra de foregående fartøjer, hvilket er med til at holde prisen nede,” siger han.

Den nye trawler får – som sin forgænger – navnet Akamalik og forventes klar til ibrugtagning i 2025, hvor den erstatter M/tr Akamalik, som har været i brug siden 2001.

“Ved at udskifte M/tr Akamalik nu, hvor skibet stadig er funktionsdygtigt, kan vi sælge skibet til en fornuftig pris, der kan være med til at dække omkostningerne for den nye trawler,” forklarer Lars Nielsen.

Den nye Akamalik bliver 82,3 meter lang, får en lastkapacitet på 2950 kubikmeter, en sejlhastighed på 15 knob og vil have plads til en besætning på 30 personer.

“Det er både en gevinst økonomisk, men også for miljøet, fordi det i sagens natur nedbringer Royal Greenlands samlede CO2-udledning per fanget kilo,” siger Lars Nielsen.

Den nye Akamalik bliver en rejetrawler, som den nuværende M/tr Akamalik også er.

Powered by Labrador CMS