Månedens Skib: Atlantic Enterprise
Med en pris på omkring 400 millioner kroner har Clearwater Ocean Prawns Venture haft den store tegnebog oppe ad lommen for at erhverve trawleren Atlantic Enterprise, der er rederiets største enkeltstående investering i de seneste 20 år.
Af Peter Brandi
Hvis der er ekstra spænding og glæde hos Clearwater Ocean Prawns Venture (COPV) i disse måneder, så er det ikke synderligt overraskende. Den dansk-canadiske rejekoncern er nemlig snublende tæt på at kunne byde velkommen til sin nyeste kombinerede reje- og hellefisktrawler i flåden – nybygningen NB1107 Atlantic Enterprise.
Trawleren, der er bygget på det tyrkiske værft Tersan Shipyard, er 82,3 meter lang og 18 meter bred, og med et prisskilt på cirka 400 millioner kroner er Atlantic Enterprise COPV’s største enkeltstående investering i de seneste 20 år.
For den pris er trawleren, der er designet af norske Skibteknisk AS, får COPV dog et fartøj, der er fyldt med det nyeste udstyr på alle niveauer. Det gør sig gældende i forhold til alt lige fra fabriksudstyr, fryseri, fiskeudstyr, navigationsudstyr, travlspil og kraner, som er på forkant med fremtidens udvikling og fiskeri.
“Gennem hele processen har vi haft en tæt sparring med vores leverandører, som også har set det som en spændende og udfordrende opgave. Vi har kort sagt allieret os med de bedste på markedet på alle parametre og haft stort fokus på skånsomt fiskeri, øget effektivitet og ikke mindst fangstens kvalitet, smag og friskhed,” fortæller administrerende direktør for Ocean Prawns, Daniel Barslund.
Udstyret med procesanlæg fra Carsoe
Atlantic Enterprise har en lastkapacitet på 1.200 ton rejer og 1.900 ton hellefisk, og blandt den nye teknologi, som trawleren er udstyret med, er en komplet Carsoe-fabrik med to proceslinjer. De to sideløbende linjer sikrer, at fangsten hurtigt og effektivt bliver bearbejdet, frosset og pakket ned.
Foruden udstyr som rejekogere og en separat hellefisk-fabrik, indeholder anlægget desuden to store autofrysere til hurtig nedfrysning af fangsten, så kødets friskhed og kvalitet bliver bevaret. Når fangsten er frosset, bliver den automatisk sendt videre til palletering, hvor rejer og hellefisk bliver sorteret og palleteret separat i ‘rene’ paller, så der ikke er behov for yderligere manuel sortering i lastrummet eller på land.
Når trawleren vender tilbage i havnen, er fangsten derfor bearbejdet, frosset, pakket og klar til at blive sendt videre ud i verden.