Sådan afspejles en bæredygtig flåde hos Rohde Nielsen

Sandsuger. Foto: Rohde Nielsen
Sandsuger.

Tiden er kommet til at gøre hele vores flåde grøn, fastslår rederiet Rohde Nielsen, som har været en del af Den Maritime SDG Accelerator.

Offentliggjort

Rohde Nielsen løser komplekse marine-entrepriser over hele verden med sin flåde af 45 specialtilpassede skibe – eksempelvis sandsugere, multifunktionelle offshore skibe, graveenheder og kranskibe – og virksomheden har derudover sit eget værft.

Mange af entrepriserne vedrører grøn omstilling, men selve flåden af arbejdsfartøjer er dieseldrevet. Det skal dog snart være fortid, lyder det fra Director of Business Development og tredje generation af ejerfamilien, Christopher Skotte Rohde.

”Noget af det, vi er mest stolte af hos Rohde Nielsen, er at være en del af grønne projekter over hele verden. Det er eksempelvis opførelsen af offshore vindmølleparker, klimasikringsløsninger såsom kunstige øer, diger og rev samt projekter inden for bæredygtig kystudvikling. Udfordringen er imidlertid, at det udstyr, der er nødvendigt for at gennemføre disse komplekse entrepriser, næsten altid er drevet af diesel. Det er det, vi nu forsøger at ændre på,” siger han.

Derfor er flåden nu blevet suppleret af et ambitiøst bæredygtighedsprojekt, nemlig konstruktionen af to nye sandsugere.

”I al beskedenhed vil jeg sige, at vi i dag har bygget to af de mest avancerede og miljørigtige skibe, som branchen hidtil har set. De er begge drevet frem af dual fuel-motorer, der kan sejle på 100 procent HVO samt store batteripakker, der kan gøre havnedriften 100 procent elektrisk. Derudover indeholder de den nyeste teknologi inden for eksempelvis heat recovery og rensning af udstødning, herunder dieselpartikelfiltre og SCR-anlæg. Begge skibe er certificeret med GREEN PASSPORT, CLEANSHIP SUPER og ULEV klassifikation. Jeg tør godt sige, at de er state-of-the-art og derfor også en vigtig milepæl for vores virksomhed,” siger Christopher Skotte Rohde.

I SDG Accelerator-programmet har Rohde Nielsen på den baggrund udarbejdet en mere omfattende strategi for bæredygtighed, herunder muligheden for at retrofitte den eksisterende flåde:

”Med vores pilotprojekt i ryggen har vi nu en langt større viden om, hvordan vi kan overføre de grønne løsninger fra nybygninger til de eksisterende skibe i vores flåde. Heldigvis har det vist sig, at det faktisk kan lade sig gøre, også på en økonomisk ansvarlig måde. Det er den kæmpe opgave, der nu venter foran os, og som vi glæder os til at tage fat på,” siger Christopher Skotte Rohde,

I klipper her kan du høre Christopher Skotte Rohde uddybe sine erfaringer og ambitioner.

Powered by Labrador CMS