Skolebørn hjælper med udvikling af havneskole i hovedstaden
22 skolebørn fremlæggede i sidste uge deres visioner for en kommende havneskole i København til hovedstadens børne- og ungdomsborgmester, Jakob Næsager, og administrerende direktør i By & Havn, Anne Skovbro.
By & Havn og Københavns Kommune har længe haft en ambition om at etablere en havneskole, hvor børn kan lære mere om sikker adfærd og god havnestil i havnen såvel som biodiversitet og bæredygtighed.
Derfor mødtes 22 skolebørn fra 7.-9. klasser fra Husum Skole, Skolen på Christianshavn og Peder Lykkes Skolen på Amager i sidste uge sammen med blandt andre børne- og ungdomsborgmester i København, Jakob Næsager (K) og administrerende direktør i By & Havn, Anne Skovbro, for at fremlægge deres vision for, hvordan en kommende havneskole i København kan etableres, og hvad den skal indeholde.
Børnenes visioner favner bredt, men flere af grupperne lagde vægt på, at en havneskole skal være et fysisk sted ved havnen, hvor der gerne må være plads både til undervisning og til at ‘hænge ud’ efter skole – og hvor man eksempelvis kan låne et SUP-board eller bade, hvis vejret er til det.
Flere lagde desuden vægt på, at bygningen skal ligge helt ned til vandet – faktisk ned i vandet – så man i læringslokalerne kan erstatte væggene med vinduer og se direkte ud i havnen som et stort undervandsakvarium.
Forud for fremlæggelsen har børnene været igennem et undervisningsforløb hos Øresundsmiljøskolen, og børnene var enige om, at undervisningen var sjovest, når de helt konkret havde haft fingrene nede i biodiversiteten og fået lov til for eksempel at artsbestemme vandplanter, småfisk og krebsdyr.
Det blev også fremhævet, at dette var en god tilgang til fremtidens klimaforandringer og stigende vandstand i havene, fordi de ændrede forhold uundgåeligt vil forandre dyrs og planters levevilkår i havnen.
“Jeg var meget imponeret både over børnenes fremlæggelser og over deres mange, konkrete visioner for en kommende havneskole i København. Nu bliver børnenes input samlet sammen, og så vil vi se konkret på, hvordan vi kan komme videre. Jeg vil gerne arbejde for, at kommunen sammen med stærke kræfter som By & Havn, Øresundsmiljøskolen og Ungdomsøen kan finde den helt rigtige måde at etablere en havneskole, hvordan der skal undervises, hvordan driften skal være osv. Børnenes fremlæggelser var i hvert fald rigtig gode input til det videre arbejde,” siger Jakob Næsager.
På Skolen i Sydhavn, der ligger på Teglholmen lige ned til havnebassinet, er de også i gang med projektundervisning i havnes biodiversitet. Hér bygger elever fra 3.-6. klassetrin deres egne fiskebørnehaver, som fyldes med blandt andet muslingeskaller. Derudover har eleverne ud for en træbrygge i havnebassinet etableret deres eget stenrev.
Fiskebørnehaverne er inspireret af de Biohuts, som er etableret mange steder i Københavns Havn i et samarbejde mellem By & Havn og WWF Verdensnaturfonden. Børnene har bare lagt deres egen kreativitet i opbygningen, så de ser lidt anderledes ud.
Fiskebørnehaverne og stenrevet har samme formål – nemlig at fiskeyngel har brug for levesteder og gemmesteder i havnen, som samtidig kan fungere som ‘madpakke’, når sten og muslinger langsomt begroes med alger og vandplanter.
“Der har været stor entusiasme hos børnene. Det er herligt at se, hvordan de klør på med opgaverne – både det praktiske arbejde og visionsarbejdet. Det er By & Havns ønske, at der etableres en havneskole med fokus på Københavns Havn – både i forhold til sikkerhed, men også viden om det liv, der i havnen. Det er en stor opgave og derfor er vigtigt, at den etableres i partnerskab med kommunen og andre aktører. Lige nu er vi i gang med forarbejdet og der er jeg glad for at se, at børn og unge virkelig bidrager med deres viden og kreativitet,” lyder det fra Anne Skovbro.