Blockchain skal forbedre konkurrencen hos maritime SMV’er

Blokkraft. Foto: Port of Aalborg
Blokkraft.

Flere små og mellemstore virksomheder i den maritime sektor bør aktivt give sig i kast med blockchain. Teknologien har nemlig potentialet til at give både økonomiske og konkurrencemæssige fordele for SMV’er i den maritime sektor.

Offentliggjort

Mange forbinder måske blockchain-teknologien med den finansielle sektor og kryptovalutaer som Bitcoin, men teknologien gemmer også på et stort, uforløst potentiale for små og mellemstore virksomheder i den maritime sektor.

Det viser de første resultater af et samarbejdsprojekt fra Center for Logistik og Samarbejde (CLS), som Port of Aalborg har været en del af, og som har givet indsigt i, hvordan fremvoksende digitale teknologier kan skabe vækst og konkurrencefordele hos maritime SMV’er.

“Virksomheder bliver i stigende grad mere og mere afhængige af at kunne dele data på tværs af værdikæden på sikker og transparent vis, og her kan blockchain spille en væsentlig rolle, fordi teknologien gør kontakten mellem virksomhed og kunder meget nemmere for små og mellemstore virksomheder. I samarbejde med Industriens Fond igangsatte vi derfor projektet i 2019, som vi nu håber kan bidrage til, at endnu flere SMV’er udnytter og implementerer nye teknologier, som eksempelvis blockchain, med henblik på at øge konkurrencekraften,” siger Direktør hos Center for Logistik og Samarbejde, Lars Jøker.

Projektet, der er døbt Maritimt Block-Kraft, har i første omgang klarlagt blockchains potentiale i særligt tre maritime værdikæder. Nemlig, fiskeri, containertransport samt genanvendelse af plastik.

Fælles for de tre værdikæder er, at de er placeret i industrielle områder på og omkring havne og dermed er en del af den store udvikling, som det maritime område undergår i disse år:

“Ligesom resten af samfundet er den maritime sektor også under digital forandring. Nye forretningsvilkår og forsyningskæder inden for transport og logistik har set dagens lys, og derfor har maritime aktører endnu mere brug for gennemsigtighed, når der udveksles informationer på tværs af forsyningskæden,” lyder det fra Allan Næs Gjerding, Erhvervsforsker ved AAU Business School.

Med det stigende behov for transaktioner har blockchain således vist sig særligt egnet til det maritime område, hvor mængden af data mellem aktører er omfattende og tidskrævende.

“Med blockchain har alle involverede parter i processen hele tiden et retvisende overblik over transaktion af data. Det betyder eksempelvis, at teknologien kan forkorte ventetiden på finansielle transaktioner, fordi en aktør adviseres straks, når en vare ankommer, mens betalingen gennemføres i realtid uden forsinkelse. Det vil ikke være tilfældet, hvis transaktionen formidles via en tredje part, der ikke er en integreret del af havnens systemer,” siger Allan Næs Gjerding.

Maritimt Block-Kraft løb fra 2019 til 2021. I opfølgning på projektet bør der fokuseres på test og demonstration af hvorledes blockchainteknologien kan bringes i anvendelse og dermed understøtte digitaliseringen og styrke konkurrencekraften hos SMV’erne.

Powered by Labrador CMS