Frustration – Ny dom gør erstatning umulig

Arkivfoto: Odense Havn

Det har vakt harme og frustration efter Sø- og Handelsretten fredag afsagde dom i en sag mellem Blue Water Shipping og Odense Havn.

Offentliggjort

”Vi føler os temmelig magtesløse og retsløse.” Så kontant er udmeldingen fra Klaus G. Andersen, der er formand for 125 virksomheder i brancheforeningen Danske Shipping- og Havnevirksomheder (DSHV).

Det sker oven på en ny dom i en sag mellem Blue Water Shipping og Odense Havn. I henhold til rettens afgørelse har havnen brudt havneloven og udført ulovlige havnetjenester, men det får ikke retslige eller erstatningsmæssige konsekvenser.

”Havneloven rummer ingen retskonsekvenser, hvis en offentlig havn bryder loven, og med Sø- og Handelsrettens dom er det nu praktisk umuligt for skadelidte virksomheder at få civilretlig erstatning,” lyder det fra Klaus G. Andersen.

Dommen fastslår, at det er den private havnevirksomhed, der skal bevise, at ingen anden privat operatør ville have udført aktiviteten, såfremt den offentlige havn havde udbudt den givne aktivitet, som havnen altså ikke lovligt måtte udføre i første omgang.

Dette beviskrav mener både Blue Water og DSHV er umuligt at løfte, for det vil indebære, at en privat havnevirksomhed indhenter forklaringer fra alle tænkelige konkurrenter om, at de ikke ville have interesse i at udføre en given aktivitet. Med dommen gør Sø- og Handelsretten det således grænsende til umuligt for private havnevirksomheder at opnå erstatning for tab påført af offentlige havnes overtrædelser af havneloven.

”Dommen efterlader de private havnevirksomheder i Danmark i en sørgelig retstilstand. Vi kan blive udsat for offentligt opgavetyveri fra offentlige havne, uden at vi kan gøre noget. Vi ved endnu ikke, om sagen bliver anket. Bliver dommen anket, vil vi afvente udfaldet af sådan retsbehandling ved højere instans. Hvis ikke dommen ankes, vil vi i Danske Shipping- og Havnevirksomheder rette henvendelse til transportministeren og til Folketinget. Det kan ikke være rigtigt, at brud på havneloven ikke har retslige- eller erstatningsmæssige konsekvenser,” siger Klaus G. Andersen.

Powered by Labrador CMS