Verdens største hurtigfærge sætter nye standarder for komfort

Express 5 på Austal-værftet i den filippinske by Cebu. Foto: Bornholmslinjen
Express 5 på Austal-værftet i den filippinske by Cebu.

Express 5 bliver leveret til Bornholm med en omfattende komfortpakke. En hel række af forskellige systemer vil arbejde sammen på færgen for at give passagererne den bedst mulige oplevelse i den urolige Østersø.

Offentliggjort Sidst opdateret

Østersøen omkring Bornholm kan være en svær samarbejdspartner, når hurtigfærgerne skal bringe passagerer frem og tilbage mellem Rønne og Ystad. Men den kommende Express 5 til Bornholm bliver leveret med en omfattende komfortpakke designet helt specielt til det daglige arbejde i det urolige farvand.

På hvert skrog bliver Express 5, der målt på biler og passagerer er verdens største hurtigfærge, udstyret med t-foils foran og med trimtabs agter. De to systemer sørger for at stabilisere færgens fire hjørner. Derudover får Express 5 i hvert skrog agter et såkaldt T-max ror, som hjælper med at holde færgen retningsstabil i vandet. Det betyder, at de tre systemer hele tiden samarbejder om at sikre et højt komfortniveau i al slags vejr.

“Og mest af alt er Express 5 udstyret med helt moderne software udviklet specielt til færgen og til Østersøen, som gør, at alle tre systemer arbejder sammen på den bedste måde”, lyder det fra kordinerende kaptajn på Bornholmslinjen, Kasper Sommer.

Systemer og software skal tilsammen sikre så rolig en overfart som muligt, når det blæser og bølger i Østersøen.

“I dårligt vejr vil der altid være bevægelser i et skib, og der vil altid være nogle, som finder de bevægelser ubehagelige – men med Express 5 får vi de mest moderne hjælpemidler, som en hurtigfærge kan have,” siger Kasper Sommer.

Express 5 leveres til Bornholmslinjen i slutningen af 2022. Herefter skal færgen sejles hjem og klargøres, inden den sættes i drift i løbet af første kvartal 2023.

Powered by Labrador CMS