Personsikker brandslukning til søs
Brand om bord hører til blandt de værste scenarier, der kan opstå til havs. Dansk brandslukningssystem, som er personsikkert, kan redde menneskeliv og sikre hurtig indsats, men er endnu ikke særlig udbredt i det maritime landskab.
Det hører heldigvis til sjældenhederne, at et maritimt fartøj for alvor bryder ud i flammer, men når det sker, koster det i værste fald menneskeliv. Samtidig har det typisk ganske store konsekvenser for både det økonomiske og det klimamæssige regnskab. En af grundene er, at de fleste maritime fartøjer sejler med fastinstalleret brandslukningssystemer, der består af CO2. Problemet med CO2-anlæggene er, at de ikke kun bekæmper ild, men at gasserne samtidig er farlige for mennesker.
Derfor gør de sikkerhedsmæssige kommandoveje om bord ved tilfælde af brand, at der kan gå lang tid fra alarmen lyder, til systemet bliver aktiveret, og i den tid kan flammerne nå at brede sig og få yderligere fat. Inden man aktiverer CO2-anlægget ud i for eksempelvis maskinrummet, skal man nemlig være sikker på, hvor skibets besætningsmedlemmer befinder sig, så man ikke risikerer, at der er nogen, der opholder sig der, hvor gassen bliver sluppet ud. Der findes imidlertid et danskproduceret brandslukningssystem på markedet, som kvæler ilden lige så effektivt som CO2-anlæggene, men som hverken er skadelige for mennesker eller klima.
Da man skulle finde en erstatning for den udbredte brandslukningsgas Halon, der blev forbudt i 1990’erne, fordi man opdagede, at den ødelagde ozonlaget, skiftede man den ud med CO2, som allerede fandtes på markedet. Da det danske firma Fire Eater udviklede Inergen-anlæggene, var CO2 allerede så udbredt, at der ikke var den store interesse i at skifte til noget nyt, og sådan er det langt hen ad vejen fortsat.