Regler og økonomi spænder ben for den grønne omstilling
Der er ingen vej uden om den grønne omstilling for det blå Danmark. Politisk pres og konkurrence på en grønnere profil gør, at der i stigende grad skal være klimavenlige drivstoffer i tanken. En af løsningerne er, at få færgerne fra havn til havn ved hjælp af brint. Men der er nogle udfordrende bølger, der skal forceres, før omstillingen kan tage fart.
Det er et spørgsmål om tid, før den sorte røg fra skorstenen er fortid på danske skibe, når de sejler havene tynde med gods og passagerer. Målet er, at røgsøjlen inden 2050 skal leve op til klimamålene, ligesom et reduceret CO2-udslip er begyndt at dukke op som krav, når de maritime opgaver kommer i udbud. Derfor er flere rederier begyndt at se sig om efter nye måder at holde motorerne kørende på. En af mulighederne er brint, og udviklingen inden for brintløsninger har taget fart de seneste år.
En af de virksomheder, der er klar til at erstatte den gamle brændstoftank med brintmoduler er franske Genevos. De har som en af de første spillere på markedet fået sikkerhedsgodkendelserne i
hus til deres løsning, som kan skræddersyes til fartøjets størrelse ved hjælp af moduler. Det lyder måske besnærende at få skiftet dieselosen ud med en CO2-neutral brintmodel i en fart, men der er fortsat et stykke vej, før skibene for alvor kan være ladet med brint.
Der er særligt tre ting, der står i vejen for en grøn sejlads drevet af brint. En af dem er økonomi. På nuværende tidspunkt er det væsentlig dyrere at installere en brintløsning på sit skib end en dieselgenerator.
“Det er altid dyrt at være first mover, og her skal man som rederi være villig til at investere nogle penge, som man først og fremmest får tilbage i form af en grøn profil,” fortæller salgschef Jesper Nielsen fra Granly Diesel, som er den danske distributør af brintløsningerne fra Genevos.