Ekspert giver bud på hvordan Scot Carrier vædrede danske Karin Høj

Prammen Karin Høj. Foto: Kustbevakningen
Prammen Karin Høj.

Selvom undersøgelsen af kollisionen mellem den danske pram Karin Høj og fragtskibet Scot Carrier endnu ikke er slut, så er der allerede nu bud på, hvordan ulykken hændte.

Offentliggjort Sidst opdateret

Et besætningsmedlem mistede livet, mens en anden fortsat er meldt savnet, efter den danske pram Karin Høj den 13. december kæntrede i Østersøen mellem Bornholm og den svenske by Ystad, efter en kollision med fragtskibet Scot Carrier.

Selve undersøgelsen af kollisionen er endnu ikke slut, men allerede nu forsøger rådgivende skibsingeniør Hans Otto Kristensen overfor TV2 Bornholm at komme med en mulig forklaring på ulykken.

“Mit bedste bud er, at bulben, som det britiske skib har, har fungeret ligesom de bulbe, de gamle romerske krigsskibe havde, når de skulle vædre hinanden, og i det her tilfælde har det britiske skib vædret Karin Høj eller vippet det rundt,” siger Hans Otto Kristensen, som driver firmaet HOK Marineconsult, til TV-kanalen.

Herefter tror han, at kraften og formen på bulben har løftet Karin Høj, indtil skibet har fået dækkanten under vand, så det er blevet så ustabilt, at det til sidst er kæntret, lyder det.

En britisk sømand fra Scot Carrier er sigtet for uagtsomt manddrab og grov uagtsomhed i sejladsen efter ulykken.

Powered by Labrador CMS