Femern A/S tildeler milliardkontrakt på grøn tunnel-teknik

Illustration: Femern A/S
Illustration: Femern A/S

Femern Bælt-tunnelen skal drives CO2-neutralt. Det kræver intelligente løsninger og installationer til effektivt at styre tunnelens energiforbrug. Femern A/S har nu tildelt den vigtige kontrakt til det internationale konsortium SICE-Cobra.

Offentliggjort

Femern-tunnelens elektriske indmad er en af de helt store opgaver på den 18 kilometer lange tunnel til Tyskland. Efter en grundig udbudsproces har Femern A/S valgt at tildele kontrakten til konsortiet SICE-Cobra med selskaber fra Spanien, USA, Sverige, New Zealand og Australien.

Opgaven med at udstyre Femern Bælt-tunnelen med avanceret udstyr og teknologi har en værdi på omkring fire milliarder kroner. Kontrakten omfatter udluftning, belysning og sikkerhedssystemer og er udbudt som en totalentreprise.

”Denne kontrakt er afgørende for vores ambition om, at Femern-tunnelen bliver fremtidens grønne transportkorridor. Alle bydere på opgaven havde et højt niveau og levede op til vores krav til ekspertise og kvalifikationer. Det valgte konsortium har dog afgivet det bedste tilbud i forhold til pris og kvalitet,” siger teknisk direktør i Femern A/S, Jens Ole Kaslund.

Udbuddet blev sat i gang i begyndelsen af 2021 med en prækvalifikation, og tre konsortier indgav deres forhandlingstilbud i november. På grund af et meget godt forhandlingstilbud fra SICE-Cobra besluttede Femern A/S at gå direkte til en tildeling af kontrakten. Generelt kvitterer Femern A/S for, at deltagerne i udbuddet som forventet har vist et højt niveau igennem processen.

SICE-Cobra har de seneste år vundet adskillige kontrakter i Norden. I Sverige har konsortiet kontrakter ved Förbifart Stockholm, Stockholm Tunnelbana Nord og Syd samt Tingstadstunnelen i Gøteborg, og i Norge vandt de sidste år opgaven med at implementere de elektriske installationer på 23 kilometer motorvej mellem Ranheim og Værnes inklusive samlet set 15 kilometer tunnelstrækninger.

”Vi bygger en tunnel, der ikke alene er drevet af 100 pct. vedvarende energi, men som også udnytter den leverede strøm så effektivt som muligt. Totalentreprenøren skal både levere de rette tekniske løsninger frem mod åbningen i 2029 og tilpasse installationerne til fremtidens grønne teknologier,” siger Jens Ole Kaslund.

Som ved de øvrige store kontrakter på Femern-projektet er det forventningen, at der vil blive brug for et større antal underleverandører til konsortiet. Desuden er det et krav, at entreprenørerne ansætter lærlinge.

Powered by Labrador CMS