Særlig model bag udvikling af klimavenligt kajanlæg i Aalborg
Tidlig markedsdialog, tillid og mulighed for løbende projektudvikling er blandt hovedingredienserne i et innovativt anlægssamarbejde om Port of Aalborgs nye kajudvidelse i Aalborg Øst. Et samarbejde, der indtil videre har sikret en kaj med 50 procent mere bæreevne og samtidig en CO2-reduktion på 30 procent, vel at mærke uden væsentlige merudgifter.
Per Aarsleff A/S, COWI og Port of Aalborg skubber i disse måneder til rammerne for, hvordan man skaber mest mulig både grøn og funktionel kvalitet i større anlægsprojekter.
Omdrejningspunktet er en igangværende kajudvidelse på 100 meter og en ny 250 meter lang stenkastning samt etableringen af et tilhørende terminalområde på i alt 27.800 kvadratmeter på Østhavnen i Aalborg.
I foråret valgte Port of Aalborg i tæt samarbejde med COWI, at projektet ikke skulle udbydes som klassisk totalentreprise, men i stedet via samarbejdsformen Partnering. En beslutning, der indtil videre har været stærkt medvirkende til at reducere projektets samlede CO2-påvirkning med hele 30 procent.
“Mens drift efterhånden udgør en forsvindende lille del af vores CO2-regnskab, forholder det sig anderledes med byggeri og anlæg. Vi har med dette projekt ville udfordre både os selv og branchen på, hvor langt vi kan nå inden for bæredygtigt anlæg, og derfor er vi gået til opgaven på en ny måde. Til vores store glæde kan vi beregne, at vi allerede nu har opnået en række CO2-besparelser, som vi tilskriver den innovative samarbejdsform, og som kan skaleres til lignende projekter,” lyder det fra projektleder hos Port of Aalborg, Brian Dalby Rasmussen.
Modsat en mere traditionel entrepriseform er Partnering kendetegnet ved et tæt samarbejde, hvor entreprenør og leverandører inddrages tidligt i projektfasen, mens den rådgivende ingeniørs rolle fortsætter gennem det meste af udførelsesfasen.
“Skal vi hæve barren for bæredygtigt anlæg, kræver det, at vi i endnu højere grad end normalt udvider vores perspektiv med erfaringer og idéer udefra. Med Partnering-modellen får vi glæde af både de rådgivende og udførende kompetencer lige fra projektering til aflevering, og det giver os en unik mulighed for at udfordre hinanden og øge kvaliteten hele vejen igennem. Det ses ved, at vi både nedsætter projektets klimaaftryk, ligesom vi får et stærkere og mere ydedygtigt kajanlæg,” siger Brian Dalby Rasmussen.
Trods Partnerings fordele er det meget sjældent, at man ser modellen i anvendelse i forbindelse med anlægsprojekter, fortæller Casper Holmgaard Jensen, Leading Project Manager hos den rådgivende ingeniørvirksomhed COWI.
“Årsagen er formentlig, at Partnering bygger på en høj grad af tillid parterne i mellem, da rammerne for projektet er langt mere åbne end ved et standardudbud. Netop det faktum kan virke afskrækkende for en bygherre. Det er dog samtidig også modellens store styrke, da det giver mulighed for løbende at tilpasse projektet, så det skaber værdi for alle parter,” siger han.
Med Partnering-aftalen er økonomien fastlagt på forhånd, og finder parterne besparelser undervejs, investeres de frigjorte midler i mere kvalitet. Det er blandt andet årsagen til, at kajens bæreevne bliver på 7,5 tons per kvadratmeter mod de planlagte 5 tons, hvilket blandt andet er med til at skabe en helt unik fleksibilitet i forhold til placering af kraner.
Den foreløbige CO2-reduktion på 30 procent på projektet er blandt andet realiseret gennem valg af grønnere transport, brug af HVO-diesel fremfor almindelig diesel og genanvendelse af en række materialer, herunder spuns, pullerter og knust granit. Sidstnævnte er et affaldsprodukt fra renoveringen af jernbanestrækninger i det nordjyske.
Anlægsarbejdet er aktuelt i fuld gang, og parterne forventer, at det nye kajareal er klar til ibrugtagelse 1. juni