Bredt konsortium vil udnytte byggeriet af Femern-tunnelen

Den kommende Femern-forbindelse er et kolossalt anlægsprojekt, som kan få stort betydning for landsdelen. Foto: Femern A/S
Den kommende Femern-forbindelse er et kolossalt anlægsprojekt, som kan få stort betydning for landsdelen.

Bredt konsortium bag erhvervsfyrtårn på det sydlige Sjælland og øerne vil udnytte Femern-byggeriet til at bygge et lærings- og videnscenter. Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse bidrager med 43 millioner kroner fra REACT-EU.

Offentliggjort

Byggeriet af den 18 kilometer lange tunnelforbindelse under Femern Bælt er et grønt pionerprojekt, som giver Sjælland og øerne en unik mulighed for at skabe en førerposition i Europa inden for store, grønne infrastrukturprojekter, og den kommende Femern-transportkorridor, som tunnelbyggeriet fører med sig, skal være løftestang for at tiltrække flere virksomheder og flere turister til landsdelen, så der skabes vedvarende vækst, arbejdspladser og eksport.

Sådan lyder visionen bag det sjællandske erhvervsfyrtårn, som Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse netop har besluttet at støtte med 43,2 millioner kroner fra REACT-EU. Bestyrelsen udmønter i alt 595 millioner kroner som opfølgning på anbefalingerne fra de regionale vækstteams. Med den politiske aftale En ny reformpakke for dansk økonomi har regeringen sammen med en række af Folketingets partier afsat yderligere 500 millioner kroner til at fremtidssikre danske styrkepositioner i de kommende år.

Bag fyrtårnsprojektet står et bredt konsortium med Erhvervshus Sjælland i spidsen og Business Lolland-Falster, Center for Erhvervsrettede uddannelser Lolland Falster (CELF) og Femern Belt Development som centrale aktører.

Fyrtårnskonsortiet bruger Femern-byggeriet som afsæt for et nyt videns- og læringscenter for grønt byggeri. Centret skal ligge i Rødby – tæt på den enorme elementfabrik på 1 million kvadratmeter.

“Femern-byggeriet er et af de største anlægsprojekter i Europa nogensinde. Det er første gang, der anlægges en sænketunnel på 18 km. Det giver os en helt unik viden om grønne mega-infrastrukturprojekter, og byggeriets meget store anlægsopgaver skaber samtidig en kolossal efterspørgsel på både underleverandører og arbejdskraft,” lyder det fra administrerende direktør hos Business Lolland-Falster, Mikkel Wesselhoff.

Direktør Mads Váczy Kragh, fra Erhvervshus Sjælland, peger også på kæmpebyggeriet som vækstdriver.

“Femern-fyrtårnet kommer til at accelerere udviklingen i hele Region Sjælland. Med midlerne startes en indsats, der skal sikre, at vi udnytter potentialet og skaber en varig forandring inden for en lang række områder. Det gælder både bygge- og anlægsbranchen med et nyt videns- og læringscenter, hvor DTU spiller en central rolle, men i høj grad også det store potentiale, der ligger inden for turisme og erhvervsudvikling i hele Sjællands-geografien,” siger han.

Fyrtårnskonsortiet vil også udnytte transportkorridoren til at skabe vedvarende vækst, arbejdspladser og eksport på Sjælland og øerne. Det skal ske gennem en række aktiviteter, der gør det mere attraktivt for virksomheder at etablere og internationalisere sig i området. Samtidig skal der udvikles flere attraktive turismeprodukter i området. De mange aktiviteter stiller krav om kvalificeret arbejdskraft, og derfor rummer fyrtårnsprojektet også indsatser for at rekruttere og kvalificere arbejdskraft.

Steen Munk, kreditdirektør i Nykredit og medlem af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, var medlem af det regionale vækstteam for Sjælland og øerne, som afleverede sine anbefalinger for landsdelen til regeringen sidste år.

“Det er positivt at se, hvordan konsortiet har grebet vækstteamets anbefaling om at udnytte den enorme synergi, der ligger i Femern-projektet. Med støtten vil vi skabe grundlaget for, at fyrtårnet kan løbes i gang, så etableringen af Femern-forbindelsen kan skabe grobund for vækst og udvikling på Sjælland. Det vil kræve en dedikeret og fokuseret indsats de kommende år, hvis visionen skal realiseres,” lyder det fra Steen Munk.

Powered by Labrador CMS