Grøn skattereform kommer til at koste fiskeriet dyrt

Foto: Danmarks Pelagiske Producentorganisation

Med fredagens aftale om en grøn skattereform står det klart, at dansk fiskeri står overfor en stor økonomisk udfordring.

Offentliggjort

Selvom aftaleparterne med en særlig fiskeripulje på 350 mio. kr. anerkender, at eksisterende teknologi ikke umiddelbart muliggør afvikling af fossile brændstoffer i fiskeriet, så kommer afgiften til at betyde konkurser. Derfor skal der nu sættes turbo på udviklingen af grønne brændstoffer. Sådan lyder det i en pressemeddelelese fra Danmarks Fiskeriforening og Danmarks Pelagiske Producentorganisation.

Aftalen om en grøn skattereform stiller fiskerne i en særlig svær situation. Samlet pålægges fiskeriet en afgift på knap 900 millioner kroner i perioden fra 2025 til 2030. Det får konsekvenser, til trods for, at der afsættes 350 millioner kroner til at hjælpe fiskeriet med den grønne omstilling. For virkeligheden er, at der endnu ikke er udviklet grønne og rentable alternativer til diesel. Derfor kommer CO2-afgiften ikke til at omstille fiskeriet. Den bliver derimod en ekstra omkostning for alle danske fiskerfartøjer. Det vil medføre, at mange fartøjer bliver urentable.

“Det her bliver en kæmpe ekstra regning til den enkelte fisker, og det får uundgåeligt konsekvenser. Hvis ikke der udvikles konkurrencedygtige alternativer til diesel, kan fiskerne ikke omstille sig, Dermed bliver fiskerne kvalt af afgiften – særligt med de nuværende brændstofpriser i baghovedet. Derfor kommer afgiften til at skrue ned for produktionen i dansk fiskeri. Og når der ikke bliver landet lige så meget fisk, så knækker værdikæden. Det får store konsekvenser for en kommune som Frederikshavn, hvor 17 procent af beskæftigelsen kan henføres til fiskeriet. Derfor er jeg bange for, at den her aftale rammer skævt. Den kommer ikke bare til at sætte fiskeriet tilbage, men hele Nord- og Vestjylland,” siger Svend-Erik Andersen

“Som erhverv er vi nået langt med den grønne omstilling. Vi har reduceret vores CO2-udledning med 62 procent siden 1990. Det er der ikke mange erhverv, der kan prale af. Derfor er det ekstra frustrerende, at vi nu får indført en ny afgift, som i realiteten bare er en ekstra regning. For uden alternative brændstoffer er det vanskeligt at omstille de enkelte fartøjer. Og så kommer afgiften altså til at betyde, at der er færre midler til at investere i den grønne omstilling af fiskeriet,” siger Jens Rasmussen, formand for Danmarks Pelagiske Producentorganisation,

I de to fiskeriforeninger er man dog trods alt glade for, at der er afsat 350 millioner kroner til at afbøde konsekvenserne og hjælpe fiskeriet med den grønne omstilling. Nu er det vigtigt, at de penge udmøntes i dialog med fiskerierhvervet og anvendes rigtigt.

“Vi er glade for, at politikerne har anerkendt, at fiskeriet står i en særlig svær situation, og der skal lyde en stor tak til de partier, der har kæmpet for fiskeriet. Det er afgørende, at fiskerierhvervet bliver inddraget når midlerne skal udmøntes. Vi mener, midlerne skal bruges til at kompensere fartøjerne direkte for at afværge så mange konkurser som overhovedet muligt. Ellers bliver antallet af konkurser unødigt højt. Det vil både være et tilbageslag for fødevareforsyningen og for klimaet. For eksperterne siger klart, at den samlede CO2-udledning kommer til at stige, hvis ikke fiskeriet skal tage del i fødevareproduktionen,” siger Svend-Erik Andersen.

Powered by Labrador CMS