Nu skal verdens første fleksible miljøpram navngives
Onsdag bliver verdens første fleksible miljøpram navngivet af direktøren for Danske Maritime, Jenny Braat. Navngivningen finder sted på Søby Værft.
Der bliver skrevet historie, når verdens første fleksible miljøpram på onsdag skal navngives på Søby Værft.
Projektet med at udvikle, designe og bygge den fleksible miljøpram er gennemført i samarbejde mellem startupvirksomheden Flex-Feb og Søby Værft, og projektet er gennemført på halvandet år med støtte fra Miljøstyrelsen og Den Danske Maritime Fond.
En fleksibel miljøpram kan i én arbejdsgang opsamle olieblandet vand, filtrere olien fra, lede det rensede vand tilbage i havet og opbevare olien, til den kan pumpes over i et tankanlæg og genanvendes.
Fleksible miljøpramme er fem gange så effektive som sammenlignelig, kendt teknologi, og fleksible miljøpramme gør det muligt at anvende patruljeskibe og andre ikke-specialskibe til at løse havmiljøopgaver. Miljøprammene kan anvendes sammen med Beredskabsstyrelsens lægtvandsfartøjer.
Prammens dybgang øges ikke, når den fyldes med olie, så prammen er særlig anvendelig på lægt vand, hvor bekæmpelse af olieforurening er den største udfordring.
Patruljeskibe kan ikke gå ind på det læge vand og har derfor behov for en deployerbar havmiljøkapacitet. Det behov kan dækkes med fleksible miljøpramme.
Miljøprammen er fleksibel, og kan derfor også opsamle andet overfladeaffald, og miljøprammens faste dæk betyder, at den kan anvendes som arbejdsplatform i havne.
Der er gennemført et omfattende søprøveprogram med den fleksible miljøpram, hvor det er blevet dokumenteret, at miljøprammen han håndteres af mandskab med en almindelig sømandsmæssig baggrund uden nogen specialuddannelse.
Det er også dokumenteret, at miljøprammen kan anvendes sammen med eksisterende flydespærringer, som eksempelvis Desmi RO-Fence 600.