EU’s klimatiltag risikerer at spænde ben for hinanden

Foto: Danske Rederier

EUs gode intentioner om at reducere udledningen af drivhusgasser fra skibsfarten kan blive besværliggjort af to tiltag, som spiller dårligt sammen. Det viser en ny rapport, Danske Rederier har fået udarbejdet.

Offentliggjort

Vejen mod en reduktion af drivhusgasser på mindst 55 procent i EU i 2030 kan blive sværere, end først antaget.

Som en del af EU’s grønne lovpakke ”Fit for 55” kan to af de tiltag, der er målrettet skibsfarten, komme til at spille dårligt sammen. Det viser en ny rapport udarbejdet af forsknings- og konsulentbureauet CE Delft, som Danske Rederier har bestilt.

“Som forslagene ligger fra Kommissionen er der rum til forbedring og behov for ensretning. Ellers risikerer lovkravene at spænde ben for hinanden. Det er ærgerligt, og derfor håber vi, at vi med rapporten her kan være med til at råde bod på,” siger direktør for Klima, Miljø og Sikkerhed i Danske Rederier, Maria Skipper Schwenn.

Der er tale om de to initiativer ”FuelEU Maritime” og ”ETS” (EU Emissions Trading System). I Fuel EU Maritime vil man i løbet af de kommende år forpligte rederierne til at blande mere og mere grønt brændstof i tankene, og i ETS (EU Emissions Trading System), vil man sætte en pris på CO2-udledning for at øge brugen af grønne brændstoffer.

Problemet består ifølge den nye rapport i, at mens man i FuelEU Maritime ser på alle drivhusgasser og i hele brændstoffets værdikæde, ser man ETS kun på drivhusgassen CO2 og kun på udledningen under selve forbrændingen. I FuelEU Maritime vurderer man altså det samlede klimaaftryk af udvindingen, raffineringen, distributionen og endelig forbrændingen, mens klimaregnestykket for ETS er mere forsimplet.

”Begge værktøjer vil nedbringe drivhusgasserne, men hvis de skal fungere optimalt og bidrage til den mest effektive reduktion, skal de to lovforslag justeres, så de passer bedre sammen,” siger Maria Skipper Schwenn.

Danske Rederier foreslår helt konkret, at man ganske enkelt søger for at ETS’en omfatter alle drivhusgasser og tager højde for hele brændstoffets værdikæde. Danske Rederier bruger rapporten aktivt til at gøre opmærksom på problemet og ikke mindst den relative simple løsning. Således har man været i dialog med forskellige landes EU-forhandlere, medlemmer af Europa-Parlamentet, interesseorganisationer og EU-Kommissionen.

”Generelt møder vi stor interesse for problematikken og opgaven er nu at sikre at nødvendige ændringer bliver indarbejdet i ETS-forslaget,” siger Maria Skipper Schwenn.

Powered by Labrador CMS