Nye regler for sandsugere vedtaget
Folketinget har netop vedtaget en lovændring på skatteområdet, som betyder, at sandsugere igen kan konkurrere på lige vilkår med udenlandske rederier.
Folketinget har netop stemt om og vedtaget en lovændring, som retter op på tidligere forringelser af den såkaldte refusionsordning. På foranledning af EU-Kommissionen blev refusionsordningen ændret i negativ retning i 2019, hvilket har betydet, at det blev dyrere for rederierne at ansætte danske søfolk på sandsugerskibe under dansk flag og dermed sværere at vinde nye ordrer.
”Den maritime sektor er i hård international konkurrence. Derfor er jeg glad for, at vi i dag er blevet enige om et forslag, der bringer støtten tilbage på et niveau, der svarer til tidligere, og som sikrer sandsugere bedre vilkår og fair konkurrence,” siger skatteminister Jeppe Bruus i en pressemeddelelse.
Dagens vedtagelse vækker stor tilfredshed hos det danske rederi Rohde Nielsen, som beskæftiger sig med blandt andet at holde sejlrender fri, kystfordring og uddybning af havne.
”Vi er meget glade for vedtagelsen af lovforslaget om ændringen af refusionsordningen for danske søfolk og sandsugere. Da vi begår os i en industri præget af hård international konkurrence, er vi begejstrede for at kunne drive virksomhed på lige vilkår med vores europæiske konkurrenter. Vi glæder os ligeledes på vegne af vores dygtige medarbejdere,” siger administrerende direktør for Rohde Nielsen, Jeanette Rohde.
Konkret består ændringerne i at lempe de danske særregler om ”begrænset fart” for sandsugere, så grundlaget for refusion udvides. Rederier kan herudover opnå fuld refusion, når der udføres søtransportaktiviteter i mindst 50 procent af skibets drift. Endelig forhøjes refusionssatsen fra 35 til 37 procent.
”Selvom det kan lyde meget teknisk, så er det en ændring, som har en ret stor betydning for flere af vores medlemmer. Vi har arbejdet længe for at få ændret rammevilkårene, så de svarer til vilkårene for udenlandske rederier, og det er nu lykkes. Skatteministeriet skal have stor tak for at kaste sig ind i sagen og blandt andet tale vores sag over for Kommissionen,” siger viceadministrerende direktør i Danske Rederier, Jacob K. Clasen.
Lovændringen trådte i kraft 1. januar 2022.