Fravær af fisk førte til fundamentale ændringer for vestjysk skibsværft
For cirka 10 år siden var Esbjerg Danmarks største fiskerihavn, men i dag er der kun ganske få enheder tilbage i byen, og det har betydet store omstillinger på Esbjerg Shipyard.
Da Esbjerg med rette bar prædikatet Danmarks største fiskerihavn, udgjorde serviceringen af den store fiskeflåde i runde tal halvdelen af omsætningen på Esbjerg Shipyard. I dag findes der blot en mindre flåde af 20 – 25 meter reje- og muslingebåde i byen, og nu udgør fiskeriet normalt kun 5 procent af den årlige omsætning. Det vurderer værftets Vice President, Sales & Production, Henrik Thrane.
“Det er klart, at det er noget af en omvæltning, når knap halvdelen af en omsætning forsvinder inden for kort tid, som følge af at fiskefabrikken TripleNine flyttede modtagelsen af industrifisk til andre byer på vestkysten, og derfor reelt tvang fiskerne til at søge andre havne, men der var jo ikke andet at gøre end at køre på og få nye kunder fra andre brancher ind,” siger Henrik Thrane, som kunne glæde sig over, at andre brancher også havde valgt at etablere sig i Esbjerg, eksempelvis vindmøllebranchen og offshore-industrien, og i dag er specielt rederiet Esvagt en af værftets store kunder.
“De skibe, der sejler ud for at montere havvindmøller er trods alt for store til, at vi kan bygge dem, men serviceringen af dem bidrager bestemt til vores forretning, ligesom vi har bygget en del af de mindre skibe, som bruges til at sejle mandskab ud til den daglige servicering af vindmøllerne,” fortæller Henrik Thrane.
Også aktiviteter inden for olie og gas er med til at generere omsætning, der kan erstatte en del af det, som den store flåde af fiskefartøjer tidligere førte med sig – og flere
områder bidrager.