Fiskefartøjet Voyager på landstrøm i Skagen havn

Voyager. Foto: Skagen Havn
Voyager.

Skagen Havn tilbyder nu erhvervsfartøjer et attraktivt alternativ i forhold til brug af dieselmotorer, mens de ligger ved kaj.

Offentliggjort

Powercon leverede i oktober 2021 det færdige landstrømsanlæg, som er det mest fleksible blandt havnene i Nordsøen, da det kan forsyne op til 10 fartøjer på samme tid, med individuel spænding og frekvens. Fiskefartøjet Voyager fra Nordirland var et af de første fartøjer til at benytte de nye faciliteter.

”Det er den samlede reducerede driftsøkonomi for fartøjet, der er hovedårsagen til at vi valgte at blive koblet på landstrøm. En fordel er også, at der er mindre service på skibets hjælpemotorer, da de jo ikke anvendes, når skibet er på landstrøm,” lyder det fra ejeren af Voyager, Arnold Mccullough, som også er opmærksom på de miljømæssige fordele ved at benytte landstrøm.

”Det positive for miljøet i Skagen er, at både støjgener og luftforurening vil blive betydeligt mindre – det samme gælder CO2 aftrykket,” siger han.

Udregninger viser, at man ved at bruge landstrøm i stedet for fiskefartøjets dieselmotorer har sparet 8.750 kilo CO2 og 1.120 kilo NOx (forurening) i løbet af de 51 dage, hvor Voyager var tilkoblet landstrøm. Den samlede besparelse svarer til at en benzinbil kører 67.830 kilometer – eller 1,5 gang rundt om jorden.

Ved Skagen Havn er man glad for at landstrømsinvesteringen er blevet taget godt imod af fiskerierhvervet.

“Vi er et skridt videre på vejen, i forhold til Skagen Havns og brancheorganisationen Danske Havnes ambition om at være CO2-neutrale i 2030. Havnen ønsker at være en del af løsningen på grøn omstilling i den maritime sektor, og vi ser frem til at kunne udvikle yderligere landstrømsanlæg og servicere endnu flere fartøjer med landstrøm fremover,” siger direktør ved Skagen Havn Willy B. Hansen.

Fakta om landstrømsanlægget:

  • Anlægskapacitet 4 MW
  • Max. op til 1400 ampere ved 400 – 690 Volt pr. tilkoblet fartøj
  • 5 kajtavler med hver 2 strømudtag
  • Bygget efter IEC 80005-3 landstrømsstandarden
  • Kan anvendes af offshore fartøjer, større fiskefartøjer og fragtskibe
Powered by Labrador CMS