Månedens skib: Mød NB468 – GOLLENES
Det norske rederi Gollenes AS har i marts taget imod nybygningen NB468 – GOLLENES, der er blevet bygget på Karstensens Skibsværft i Skagen.
Tekst: Peter Brandi
Der er godt gang i forretningen på Karstensens Skibsværft i Skagen, som i marts har leveret den 70 meter lange trawler NB468 – GOLLENES til det norske rederi Gollenes AS, der er ejet af familierne Ose og Kvalsvik fra Fosnavåg i Norge.
Samarbejdet mellem nordmændene og det danske skibsværft er langt fra nyt, og NB468 – GOLLENES skal således erstatte rederiets nuværende skib af samme navn, der ligeledes er blevet bygget ved det nordjyske værft tilbage i 2011.
Til nybygningen har Gollenes AS været meget optaget af innovative løsninger, og der har været lagt specielt meget vægt på at optimere arbejdsforhold, sikkerhed og komfort for besætningen. Allerede i begyndelsen af samarbejdet om den nye trawler har Karstensens og Gollenes derfor været i tæt dialog om både design, indretning og arrangementer, ligesom erfaringer fra rederiets nuværende skib og værftets portefølje har været diskuteret og vurderet undervejs i processen.
Den nye NB468 – GOLLENES er blevet bygget med et stort fokus på den grønne profil i form af praktiske og effektive løsninger. Skroget er således udformet med fokus på at opnå det lavest mulige brændstofforbrug og dermed et formindsket CO2-udslip, ligesom fartøjet er blevet udrustet med et elektrisk wincheanlæg leveret af MacGregor Rapp, der er rigget for 2-trawl med 3 wincher og 4 nettromler.
Foruden to pumpestationer på agterskibet er NB468 – GOLLENES udstyret med elektriske fiskepumper, LED belysning samt en række andre tiltag for at opnå lavest mulige energiforbrug, mens der er varmegenvinding fra alle skibets motorer.
Derudover er trawleren indrettet med fabrik, der har fokus på effektiv arbejdsgang og skånsom fiskebehandling, mens et indrettet ensilageanlæg sørger for bedst mulig udnyttelse af råvarerne, ligesom sikkerhed og arbejdsforhold er specielt tilgodeset, ved at NB468 – GOLLENES har fået udført hele lastedækket som vandtæt, hvilket ikke er tilfældet på fartøjet, som det afløser.
Trawlerens fremdrivningsanlæg består af en ABC hovedmotor på 3955 kW med stor, langsomtgående propel, som er tilpasse skibets nøjagtige driftsprofil, og anlægget er forsynet med take-me-home-funktion, som muliggør dieselelektrisk sejlads.
Det er dog ikke kun på NB468 – GOLLENES, at der er fokus på bæredygtighed. Også alle trawlerens leverandører er udvalgt ud fra kriterier som energioptimering, innovation, kvalitet og driftssikkerhed.