Millionoverskud og stigning i skibsanløb på sjællandsk havn

2024 bød på positiv udvikling for Kalundborg Havn med et overskud på 12,4 millioner kroner.

2024 bød for Kalundborg Havn på et overskud på 12,4 millioner kroner og en positiv udvikling i antallet af skibsanløb

Der er fortsat positive miner på havnen i Kalundborg. Den vestsjællandske erhvervshavnen kan nemlig se tilbage på et særdeles positivt 2024, der blandt andet bød på en stigning i antallet af skibsanløb på 3 procent i forhold til 2023. Det oplyser Kalundborg Havn i en pressemeddelelse.

Til trods for at godsmængden faldt med 5 procent fra 988 tusinde tons i 2023 til 938 tusinde tons i 2024, så kan havnen præsentere et årsresultat på 12,4 millioner kroner, hvilket er en tilbagegang på 36 procent i forhold til året før, hvor overskuddet lød på 26,9 millioner kroner. Resultatet er dog påvirket af avancen for salg af materielle anlægsaktiver på 2 millioner i 2024 og 22,5 millioner kroner i 2023.

Ser man bort fra disse avancer udgør årsresultatet for 2024 10,4 millioner kroner mod 4,4 millioner kroner i 2023, som er en betydelig fremgang af Kalundborg Havns driftsaktiviteter med en udvikling på 135 procent.

"Ledelsen er ganske tilfredse med den positive udvikling. Havnen arbejder målrettet med at få flere store skibsanløb i havn og tungere gods over kaj, og tallene viser os, at vi er på vej i den rigtige retning, selvom det ikke går lige så hurtigt, som vi kunne ønske os," lyder det fra havnedirektør Bent Rasmussen.

Fokus på grøn omstilling

Kalundborg Havn har i 2024 investeret i anlægsprojekter, der har til formål at gøre havnen mere konkurrencedygtig og øge aktiviteterne over kaj, og de samlede anlægsinvesteringer for året udgør 15,9 millioner kroner finansieret fra havnens likviditetsberedskab.

I slutningen af 2024 afsluttede havnen et landsprojekt i Østhavnen til skibe med længerevarende ophold i havnen med målet om at rykke flere oplæggere på landstrøm og frigive kajplads til flere anløb i havnen. Havnen har derudover påbegyndt elektrificering af dens to containerkraner i Ny Vesthavn, som forventes afsluttet i første kvartal af 2025.

"Det er bydende nødvendigt, at havnen har faciliteter til at imødegå den grønne omstilling og kan tilbyde en bæredygtig værdikæde. Dels gælder det vores materiel og drift, hvor der de kommende år forventeligt vil være stigende efterspørgsel på landstrøm. Lige så vigtigt er det, at havnen har kapacitet til at tage del i markedsandelen inden for grønne offshore aktiviteter såsom havvindmøller eller CCUS,” siger Bent Rasmussen.

Powered by Labrador CMS