Nordic Kingfish er klar til mere vækst

Yellowtail kingfish bruges blandt andet til sushi.

Hanstholm-virksomheden Nordic Kingfish har igennem de senere år haft som mål at udbrede kendskabet til fisken Yellowtail Kingfish, og ambitionerne er på ingen måde blevet mindre - tværtimod.

Offentliggjort

Der er godt gang i forretningen hos Nordic Kingfish. Virksomheden, der tidligere gik under navnet Sashimi Royal, lever af opdræt og salg af fisken Yellowtail Kingfish, og selvom kapaciteten på anlæggene i Hanstholm og norske Frederikstad lige nu er på godt 2000 tons fisk årligt, så er Nordic Kingfish allerede i gang med at kigge på en udvidelse af kapaciteten. Fra et globalt marked er efterspørgsel på fisken, som primært bruges til sushi, nemlig øget.

“Vi ser et stigende marked, både i Danmark og i Norge, som er vores to hjemmemarkeder. Men også i de andre lande, som vi sælger til, oplever vi stor efterspørgsel. Det skyldes flere ting, og en af dem er selvfølgelig, at vi nu kan levere en hel del mere, end vi kunne for bare et år siden. Fisken er ikke så kendt i Danmark, hvor mange sushirestauranter endnu ikke har den på menukortet, men det kommer stille og roligt,” fortæller CEO for Nordic Kingfish i Danmark, Søren Mattesen.

Yellowtail Kingfish, som også kaldes Hiramasa, er i Japan lige så populær som tun, så derfor har Søren Mattesen også en forventning om, at fisken nok skal vinde indpas, når sushirestauranterne i Danmark for alvor får øjnene op for den.

“Vi har faktisk ikke gjort det store for at udbrede kendskabsgraden til fisken i Danmark, for vi har indtil nu ikke haft problemer med at få fisken solgt til dem, der kender den. Dog kan vi mærke, at der blandt andet på grund af øget vækst fra vores kollegaer i Holland samt boykot fra Kina af japansk fisk, som de så forsøger at sælge på det europæiske marked, er kommet mere konkurrence. Så vi skal slås lidt mere for det for tiden, men vi skal bestemt ikke klage,” siger direktøren.

Store planer i Californien 

Det er dog ikke kun i Europa, at der er rift om den delikate spisefisk. Også på det amerikanske marked er man vilde med sushi, og derfor arbejder Nordic Kingfish netop nu på et nyt, stort anlæg i delstaten Californien, som virksomheden inden længe er klar til at tage i brug. Størstedelen af tilladelserne er allerede på plads, så inden for en overskuelig fremtid er Nordic Kingfish klar til at indtage USA.

“Der er hård konkurrence på det amerikanske marked, hvor de både får fisk fra Japan og Australien, men når vi på sigt er klar med vores egne opdrættede fisk i Californien, så vil vi have en klar konkurrencefordel i forhold til den importerede fisk. Fisken er allerede godt kendt i USA, især på østkysten, så vi skal ikke til at forklare kunderne, hvad det er for en fisk, vi kommer med,” vurderer Søren Mattesen, der altså forventer en stigning i produktionen over de kommende år.

“Vores plan er, at vi inden for en årrække, skal kunne producere op til 15.000 tons fisk samlet set fra Danmark, Norge og USA,” siger han.

Også i Hanstholm har Nordic Kingfish planer om at øge driften, og virksomheden har allerede sikret sig plads på byens havn, så man på sigt kan opdrætte op mod 6000 tons Yellowtail Kingfish. 

Powered by Labrador CMS