Risikerer fald i omsætningen på en halv milliard
CO2-afgiften til fiskeriet kan ende med at koste Hanstholm Fiskeauktion et drop i omsætningen på en halv milliard. Derfor ser auktionen nu på muligheden for at hente lastbil-transporteret fisk fra Norge og Skotland, hvormed CO2-udledningen står til at blive højere.
Det vil få store konsekvenser for den danske fiskeribranche, når Danmark som det eneste land i EU fra den 1. januar præsenterer fiskerne for en ny CO2-afgift, der vil gøre diesel til fiskeriet 2,25 kroner dyrere per liter. I første omgang går regningen til de danske og udenlandske fiskere, der frekventerer de danske fiskerihavne, men i sidste ende kan afgiften få markant betydning for fiskeindustrien på land.
Sådan lyder spådommen i hvert fald fra ejeren af Hanstholm Fiskeauktion, Jesper Kongsted, der allerede har talt med flere af de udenlandske fiskere, der lander deres fisk i det nordvestjyske. De forventer nemlig at finde andre EU-havne at lande deres fisk i, og derfor kigger den nordjyske auktionsmester ind i en fremtid, hvor de 33.000 tons fisk, der i dag flyttes om året, kan blive halveret.
Det har allerede nu fået Jesper Kongsted til at se efter alternative indtægtskilder fra blandt andet Norge og Skotland.
“Jeg udtalte til et andet medie forleden, der havde fået talt mig varm, at vi går fra at være Europas største supermarked med frisk fisk, til at blive en fiskebil - lidt groft sagt, men det er den virkelighed vi kigger ind i lige nu, hvis vi ikke gør noget. Vi henter en del fisk hjem fra Norge, og det vil vi komme til at gøre i endnu højere grad, ligesom vi også vil hente fisk fra Peterhead i Skotland,” siger Jesper Kongsted.
Omvendt gazelle-virksomhed
Når de udenlandske fiskere flytter deres landinger til andre EU-lande, og når Hanstholm Fiskeauktion fortsat skal forsøge at tiltrække fisk fra eksempelvis Norge og Skotland, så skal fisken alligevel transporteres til auktionen i Hanstholm. Men i stedet for at modtage fisken frisk fra båden, så får CO2-afgiften nu aktørerne til at måtte se på alternative ruter.
“De fisk bliver transporteret med lastbiler, så CO2-udledningen bliver bare flyttet, og bliver måske endda endnu mere markant. Vi kommer til at mangle en masse tons af diverse fisk, hvis vi skal drive vores forretning, som vi gør i dag, og dem må vi jo så forsøge at få hjem på alternativ vis, hvis bådene ikke sejler til Hanstholm. Men jeg er ikke sikker på, at det er mere gavnligt for miljøet - nok nærmere tværtimod,” lyder det fra Jesper Kongsted, som anslår, at han lige nu står til at miste omsætning for godt en halv milliard kroner, hvis han ikke gør noget aktivt via andre forsyningskanaler.
“I værste fald, så går min omsætning fra 750-800 millioner til noget der minder om 300 millioner, så det er store tal, der er på spil. Jeg kan jo gå hen og blive sådan en negativ Gazelle virksomhed, med et omsætningsdrop på en halv milliard, det er sgu meget godt gået,” lyder det med et skævt smil - og stor alvor - fra Jesper Kongsted.