Fiskeauktion frygter at miste hver tredje landing
CO2-afgiften har allerede fået flere belgiske og hollandske fartøjer til at droppe Danmark, og hos Danske fiskeauktioner frygter de for fremtiden.
Det har allerede fået konsekvenser for dansk fiskeri, at regeringen den 1. januar gik enegang i EU og indførte en CO2-afgift på diesel, der har betydet en stigning på 2,26 kroner per liter.
Hos Danske Fiskeauktioner, der driver auktionerne i Thyborøn, Hvide Sande og Thorsminde, har man allerede noteret et markant fald i landingerne af fisk fra udenlandske skibe. Det skriver lokalmediet Folkebladet Lemvig.
"Normalt ser vi flere belgiske og hollandske fartøjer lande fisk her på denne tid af året, men i år er det ikke tilfældet," siger projetkschef hos Danske Fiskeauktioner, Peder Lodahl, der frygter, at virksomheden vil miste op til en tredjedel af de normale landinger i løbet af året.
Dermed stiller Peder Lodahl sig op i den nu lange række af kritikere af den nye CO2-afgift, der var blandt kritikpunkterne, da fiskere, vognmænd og landmænd tidligere på ugen demonstrerede i Aalborg og Holstebro.
Negativ Gazelle-virksomhed
Også hos kollegerne fra Hanstholm Fiskeauktion er frygten for konsekvenserne af afgiften stor, hvor auktionsmester Jesper Kongsted allerede før nytår kunne notere, at flere udenlandske fartøjer droppede at lande fisk på den nordvestjyske havn.
"I værste fald, så går min omsætning fra 750-800 millioner til noget der minder om 300 millioner, så det er store tal, der er på spil. Jeg kan jo gå hen og blive sådan en negativ Gazelle-virksomhed, med et omsætningsdrop på en halv milliard, det er sgu meget godt gået," har Jesper Kongsted tidligere fortalt til FiskerBladet.
CO2-afgiften på diesel er blevet indført for at motivere fiskerne til brug af grønnere brændstoffer, men udfordringen er, grønnere alternativer endnu ikke er tilgængelige på markedet.