Ikke tidssvarende:

Mød Danmarks yngste redningsfartøj

Niels Iversen er det yngste af Danmarks 13 store redningsskibe.

Med sine 21 år er Niels Iversen et af Danmarks yngste redningsfartøjer, men alligevel er panderynkerne på Esbjerg Redningsstation dybe, for tiden er for længst løbet fra skibet.

Offentliggjort

Den danske redningsflåde

Danmark råder over 13 store redningsskibe:

- MRB 34 (Anholt)
- Niels Iversen (Esbjerg)
- L.W. Dam (Gedser)
- Anna E. Rørbye (Grenå)
- C.B. Claudi (Hanstholm)
- M. Gaardbo (Hirtshals)
- Emile Robin (Hvide Sande)
- L. Rosenfeldt (Nexø)
- MRB 31 (Nr. Vorupør)
- Mads Jakobsen (Rønne)
- Lars Kruse (Skagen)
- Martha Lerche (Thyborøn)
- Morten Stage (Østerby)

Kilde: Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse og Kystredningstjenesten.

De danske redningsskibe mangler fortsat en kærlig hånd. Flere af fartøjerne langs den jyske vestkyst kan nemlig dateres helt tilbage til 1960’erne, 70’erne og 80’erne, og man skal faktisk helt ned til Esbjerg, før man finder et skib fra dette årtusinde.

Et sådant er redningsskibet Niels Iversen, der er bygget i 2002, hvilket gør fartøjet til det yngste blandt de 13 største redningsskibe i Danmark. Men til trods for ‘blot’ 21 år på bagen, så er der en klar bekymring at spore hos leder af Esbjerg Redningsstation, Anders Rasmussen.

"Ligesom alt muligt andet, så går udviklingen stærkt i disse år, hvilket betyder, at et skib fra 2002 har nogle helt andre standarder end et skib fra 2023. Det begynder også at blive sværere at skaffe reservedele hjem, og hvis brændstofdyserne går i stykker, så bliver det svært at finde nogle nye,” siger Anders Rasmussen.

Mens flere af de danske redningsstationer for alvor mærker problematikken med aldrende redningsbåde, så opfylder Niels Iversen trods alt stadig nogle af de strengeste krav med hensyn til stabilitet og selvopretning. Flere andre faktorer begynder dog at være en udfordring.

Eksempelvis lever det gamle fartøj ikke længere op til nuværende støjkrav, ligesom det er ved at være længe siden, at Niels Iversen var blandt de hurtigste skibe på havnen. Redningsfartøjet har nemlig en tophastighed på 17 knob, hvilket er et stykke under mere moderne redningsbåde af samme størrelse, som i dag går over 26 knob.

“Farten har bestemt noget at skulle have sagt, da det jo handler om at komme frem så hurtigt som muligt, og her vælger vi nogle gange vores FRB-båd i stedet for. Den kan gå 44 knob men er noget mindre end Niels Iversen og ikke nær så komfortabel. Her bliver det så farten, der trumfer komfort og størrelse, fordi det er menneskeliv, der er på spil, og her er tiden en stor faktor. Så vi krydser fingre og håber i den grad på, at vi snart får et nyt og mere moderne skib,” fortæller Anders Rasmussen.

Powered by Labrador CMS