Når en milliard ikke rækker

Hirtshals Havn har ambitioner om at blive Europas grønneste havn, så den helt store tegnebog var fundet frem, da havnen sendte opgaven om en udvidelse i udbud. Men da buddene begyndte at tikke ind, kunne bestyrelsen hurtigt konstatere, at pengene ikke rakte - så nu er en ny plan sat i værk.
Det kræver mange penge at drømme stort, og hos Hirtshals Havn var der budgetteret med udgifter på 1 milliard kroner til den forestående havneudvidelse, der skal hjælpe med at gøre den nordjyske fiskerihavn til den grønneste havn i Europa.
Udbuddet på anlægsarbejdet blev sendt ud i begyndelsen af året, men de bud, som havnen efterfølgende modtog, viste sig hurtigt at være betydeligt dyrere end forventet. Derfor valgte Hirtshals Havn i slutningen af oktober at annullere udbuddet.
Selve planen om havneudvidelsen og ambitionen om en grøn havn er dog ikke droppet af hverken havnen eller ejerne i Hjørring Kommune. De fortsætter i stedet med planerne i et nyt set-up, hvor udvidelsen kommer til at ske i en såkaldt ‘Hirtshals-model’.
Det betyder, at havnen i stedet for ét stort udbud nu deler havneudvidelsen op i flere etaper, hvor der i første omgang kommer fokus på at forbedre besejlingsforholdene.
Økonomisk balance
Den nye tilgang til anlægsarbejdet får i første omgang betydning for hastigheden, hvormed havneudvidelsen vil ske, men ellers har den ændrede model ikke indflydelse på havnens øvrige aktiviteter.
“Det er afgørende for Hirtshals Havn, at havneudvidelsen gennemføres på baggrund af vores finansielle formåen, og den sunde økonomiske balance, som vi ønsker, at havnen skal drives ud fra. Derfor vælger vi den etape-baserede løsning, hvor vi netop kan sætte den økonomiske risiko i forhold til vores nuværende og fremtidige kunders behov. Det betyder, at vi gennemfører etaperne, efterhånden som vi sammen med markedet løfter de behov og ønsker, der gives udtryk for og opnås aftaler om,” forklarer administrerende direktør ved Hirtshals Havn, Per Holm Nørgaard.
Tid til at gentænke
At de modtagne bud på anlægsprojektet lå væsentligt højere end budgettet på 1 milliard, skyldes en kombination af blandt andet dyrere materialer og usikkerheder om den generelle økonomiske udvikling på markederne.
Derfor har det været vigtigt for ledelsen på havnen i stedet at arbejde videre med udvidelsen i den nye model, hvor udvidelsen foregår i et tempo, hvor økonomien kan følge med.
“Det marked, som vi kigger ind i, påvirkes af mange faktorer, og vi har ikke lagt os fast på en specifik vinkel på det. Vi gentænker hele havneudvidelsen og bygger den herefter i en række etaper, der økonomisk er i god balance med vores finansielle formåen og vores nuværende og fremtidige kunders behov,” siger Per Holm Nørgaard, der samtidig gør det klart, at hverken fiskerne eller den medfølgende industri på havnen kommer til at mærke til ændringerne omkring det store anlægsprojekt.
“Umiddelbart har havneudvidelsen mindre betydning for fiskeriet. Vi arbejder fortsat på at understøtte fiskeriet gennem mange tiltag, og vi har et tæt samarbejde med både lokale, regionale og nationale parter på den front. Fiskeriet er en betydelig del af DNA’et i Hirtshals og ikke mindst Hirtshals Havn,” lyder det fra Per Holm Nørgaard.