Sommerhistorier på FiskerBladet:

Mød en af Skagen Havns nyeste indflyttere

Skawlink V blev leveret fra Hvide Sande Shipyard til SAGA Shipping fra Skagen i december 2023.

Rederiet SAGA Shipping kunne i december sidste år byde velkommen til en af de seneste nybygninger fra Hvide Sande Shipyard.

Offentliggjort

Sommerhistorier på FiskerBladet

Henover sommeren tager vi et tilbageblik på de bedste historier fra FiskerBladet henover årets første seks måneder.

Denne artikel blev bragt i magasinet FiskerBladet i april 2024.

Det er ikke kun for fiskeriet, at der sker ting og sager på toppen af Danmark. Brugere af Skagen Havn har over de seneste måneder nemlig kunnet støde på en af de nyeste indflyttere på det maritime domicil mellem Kattegat og Skagerrak; Skawlink V.

Nybygningen blev i december sidste år søsat fra Hvide Sande Shipyard og leveret til rederiet SAGA Shipping, der er hjemmehørende i Skagen, og skibet er tænkt som en moderne storesøster til det ældre Skawlink IV fra 2012, som Hvide Sande Shipyard også har leveret. Det er ligeledes et supply skib, men en opdateret udgave.

“Skibet er blevet et par meter længere end det gamle, og der er kommet en ekstra propel på, men ellers er det stort set magen til Skawlink IV. Det er selvfølgelig også opdateret til de nyeste regler og har opdateret elektronisk udstyr. På den måde har rederiet fået et velkendt produkt, men i en stærkere, større og mere effektiv udgave til at udføre kerneopgaverne,” siger projektleder hos Hvide Sande Shipyard, Sean Baden Mortensen.

Der er mindre fysisk arbejde med det nye skib, da der er færre ting, der skal optimeres manuelt, og det er en af de helt store fordele, rederiet kan nyde godt af. 

Som nogle træsko, man kender

Skawlink V er den fjerde nybygning, som Hvide Sande Shipyard leverer til SAGA Shipping, og Sean Baden Mortensen har været glad for processen med byggeriet og det fortsatte samarbejde med rederiet.

“Da skibet er en klassisk dieselfremdrevet model, er det et kendskab, som de fleste værfter har. Det er noget, vi har arbejdet rigtig meget med og kan bevæge os godt i, fordi vi har mange års erfaring med det. Det er som at komme i nogle træsko, man kender modsat at arbejde med alternative brændsler som metanol, batterier eller brint, hvor der altid er nogle ubekendte og anderledes udfordringer,” fortæller projektlederen.

I første omgang var der snak om flere forskellige grønne tiltag, men på grund af skibets driftsprofil, som ofte er op til 20 timer i døgnet, endte løsningen med at være en traditionel diesel-mekanisk fremdrift. 

“Skibet er som en rigtig stor bil med et rigtig stort anhængertræk - det fungerer bare ikke med batteridrift, hvor der er behov for at lade i længere perioder. Rederne kiggede meget på grønne løsninger, men der er ikke nok driftstimer i en batteriinstallation til det arbejde, skibet skal udføre. Derfor blev løsningen et par moderne dieselmotorer, der opfylder de seneste krav til miljøudledning,” fortæller Sean Baden Mortensen.

Powered by Labrador CMS