Ingeborg Arntsen - danskbygget fiskefartøj til Nordnorge
Vestværftet i Hvide Sande leverede i slutningen af juli det avancerede fiskefartøj Ingeborg Arntsen til Nordnorge. Her skal skibet fremover bruges til fiskeri efter primært torsk.
Der er fuld gang i skibsbyggeriet på den jyske vestkyst, og i slutningen af juli kunne Vestværftet i Hvide Sande så glæde sig over leveringen af den 21 meter lange kombinerede line- og garnbåd, Ingeborg Arntsen, til det norske rederi Nordsten AS.
Fartøjet, der har fået hjemhavn i Svolvær i Lofoten, er blevet bygget med den grønne omstilling in mente. Ingeborg Arntsen er således installeret med en avanceret hybrid fremdriftsløsning, som inkluderer en 315 kWh batteripakke. Dette effektiviserer energiforbruget og sparer derved brændstof. Samtidig drives propellen dieselelektrisk af hjælpemotorerne og giver altså dieselelektrisk fremdrift.
“Det er et hybridskib med en stor batteripakke ombord. Systemet kan opsamle overskudsenergi og opbevare det på batterier, så de kan både sejle på en stor motor, og de kan sejle på en lille motor - altså via dieselelektrisk drift,” fortæller direktør på Vestværftet, Ove Kristensen, om teknologien, der oftest ses på større fartøjer.
Masser af dansk islæt
Foruden Vestværftet, der har en lang række leverancer til Nordnorge i porteføljen, så har også flere andre danske virksomheder bidraget til nybygningen. Således kan det blandt andet nævnes, at Scan Steering står bag Ingeborg Arntsens styremaskine, mens Thyborøn Skibs & Motor har leveret hydraulik, ligesom skibets to elektriske bovpropeller er leveret af danske Hundested Propeller.
Herudover er Ingeborg Arntsen udstyret med en MAN D2862LE447 hovedmotor samt hjælpemotorer ligeledes fra MAN, der alle er udstyret med SCR-systemer, som opfylder IMO TIER 3 krav.
Ingeborg Arntsen er efter leveringen blevet indsat i fiskeriet efter torsk og helleflynder ved Lofoten samt torskefiskeri med line ud for Finnmark i det nordligste Norge.