Flere frostfisk til folket

Det skal være nemt og tilgængeligt for alle at spise fisk fra frost. Det slår producenten Rahbek nu et ekstra slag for.
Det har – næsten – lige været jul, og inden længe er det påske, og med risiko for at tage munden for fuld, så er danske højtider bare ikke helt det samme uden fiskefileter på frokostbordet. Måske har du selv smovset en af nationens foretrukne frokostretter, og det kan være, du har købt fiskene frosne. Hvis du er stødt på navnet ‘Rahbek’ i den forbindelse, er det nok ikke helt tilfældigt.
Virksomheden, der har Danmarks stærkeste portefølje af frosne fisk, er nemlig i fuld gang med en stor relancering, der skal tale mere direkte til forbrugerne.
Rahbek blev etableret i 1955 i Fredericia, og da Brand Manager Christian Hørlyck tiltrådte for omkring tre år siden, opstod der samtidig en mulighed for at udvide sortimentet med overtagelsen af en produktrække fra Royal Greenland.
“Det er visionen – præcis som i 1955 – at frostfisk skal være let tilgængelige for alle. De skal være nemme at tilberede, tilbyde god smag, kvalitet og pris. Frostfisk har den samme pris stort set året rundt, så sortimentet er i en prisklasse, der ikke er voldsom dyr,” fortæller Christian Hørlyck.
En større produktmasse
Med udvidelsen af produktrækken lå det lige for med en relancering, og den blev skudt i gang i september 2023. Rahbek har været igennem en stor tur med at re-designe, udvikle og målrette på forskellige platforme, og det skulle gerne øge kendskabet til brandet.
“Vi kører hårdt på, og der har været godt travlt. Vi er eksempelvis skiftet fra det gamle design, men det hele er lykkedes godt. Stemningen opstod, fordi vi fik en større produktmasse, så nu kunne vi pludselig arbejde med Rahbek-mærket på en helt anden måde, og det var en mulighed for at skabe et stort brand. Det har vi heldigvis også et produktionsapparat, der kan understøtte,” siger Christian Hørlyck.
Målet med relanceringen er, at forbrugerne skal kunne se sig selv i produkterne, og en del af strategien er derfor at ramme flere forskellige målgrupper med mere målrettede sortimenter.
“Vi har helt traditionelle, men også nyskabende produkter. Vi prøver at skubbe lidt til det og udvikler produkter, som vi tror, danskerne har set før. Nogle gange lykkes det, andre gange ikke.”
Fra laks til alaskasej
Rahbek arbejder med at finde ud af, hvor der er muligheder for forbrugeren for at spise fisk på andre måder, så de nye produkter er også mere målrettet specifikke anledninger som frokost eller aftensmad og pakket, så man kan handle efter behov og dermed også undgå madspild.

En vigtig ting har også været at gøre op med den berøringsangst, der kan være for at tilberede fisk, og det skal derfor være ekstra nemt for forbrugerne.
“Mange synes måske, det er svært, men vi gør det nemt for dem, der ikke har tid eller overskud til at tilberede ferske fisk. Efter et kvarter er vores produkter færdige, så det giver også mere tid og dermed mulighed for at klemme mere fisk ind i ugens løb,” siger Christian Hørlyck.
De nye produkter tæller blandt andet en fish n’ chips-sampakke, og hvor der før primært har været indbagte produkter med laks, er alaskasej med citron nu kommet på menuen som et lidt mere eksklusivt valg. Der er også lanceret en række produkter, der egner sig til tapas, så relanceringen spænder vidt og bredt.
“Vi har ikke været her så længe med det store sortiment, men vores mission er at udbrede kendskabet til frostfisk og derfor løbende lancere nye produkter. Vi oplever, at der er interesse for det og for fisk generelt i forhold til andre proteiner, og det går fornuftigt med salget. Vi måler også på kendskabet til mærket, og det går den rigtige vej. Kunderne kan se, at vi gør et seriøst stykke arbejde med at bygge hele kategorien af frostfisk op, så vi ser positivt på fremtiden hos Rahbek,” lyder det fra Christian Hørlyck.