Positive miner i Hirtshals trods værftslukning
Selvom Hirtshals Yard inden længe slår dørene i for sidste gang, så arbejder Hirtshals Service Groups 40 øvrige medlemsvirksomheder videre med oprejst pande.
Det var et hårdt knæk i den nordjyske selvtillid, da Hirtshals Yard for en måned siden meldte ud, at skibsværftet lukker i begyndelsen af det nye år. Men modvinden til trods, så har man langt fra tabt modet på fiskerihavnen i nord.
"Vi ved, at kvalitet og overholdelse af tidsfrister er afgørende for vores kunder. Det er de værdier, vi altid har arbejdet for, og det ændrer sig ikke, uanset hvad der ellers sker omkring os."
Sådan lyder det i en pressemeddelelse fra Per Christensen. Han er tidligere indehaver af virksomheden Marine-El og har desuden igennem 26 år arbejdet som formanden for Hirtshals Service Group, der i dag inkluderer cirka 40 medlemsvirksomheder og arbejder for at sikre havnens kunder adgang til en omfattende række af serviceydelser.
Havnen summer stadig af liv
Sammen med Hirtshals' øvrige aktører er det derfor vigtigt for Per Christensen at slå fast, at havnen trods Hirtshals Yards lukning stadig byder på stærke kompetencer, der gør det muligt for skibsredere og fiskere at finde pålidelige, kvalitetsbevidste serviceydelser og værkstedsmuligheder.
Eksempelvis ligger fire skibe lige nu på bedding ved byens andet værft, Vestkajens Maskinværksted, mens en norsk supplybåd er på vej ind for en motoroverhaling ved en anden af de lokale serviceleverandører. Her ligger også den 45 meter lange og 12 meter brede rejetrawler Nokasa, der har taget turen til Hirtshals for en større overhaling, som omfatter service af motorer, køleanlæg, el-arbejde, overfladebehandling samt isolering og aptering, inden skibet skal fiske efter rejer i Diskobugten ved Grønland.
Fortsat et centralt knudepunkt
Så selvom Hirtshals er ramt på selvtilliden, så er det altså også blot det - for havnens strategiske placering gør fortsat byen og havnen til en central aktør i Norden og Europa.
Med beliggenheden centralt på 'Europas motorvej' er havnen nemlig et naturligt knudepunkt, som let kan nås af skibe fra blandt andet Norge, Skotland, Island og Færøerne.
"Men vi har også for eksempel spanske skibe, der anløber Hirtshals og søger vores kompetencer. Vores stærke tradition for at samarbejde betyder, at kunden får en smidig proces. Uanset om du kommer med et skib, der skal have udført motorservice, overfladebehandling, el-arbejde, aptering eller andet, så er vores kunder sikret, at de kun behøver at henvende sig ét sted. Alle vores virksomheder sørger for at få sendt de opgaver, der skal løses, videre til de rette leverandører blandt de øvrige virksomheder i Hirtshals og sikrer dermed kunden en effektiv, samlet løsning," siger Per Christensen.