Skibsværft har leveret første nybygninger i 46 år
Det 90 år gamle Grenaa Skibsværft, der i mange år var kendt for deres bygning af fiskekuttere, kunne i marts byde velkommen til den første af to nybygninger efter mere end fire årtiers pause, og i sommer kom så den anden.
12. marts i år var en meget stor dag for Grenaa Skibsværft A/S. Her stod nybygning 91 nemlig klar, og allerede midt i juli kom så den næste. Det er dog meget usædvanligt med en så kort periode mellem nybygningerne på værftet på Djursland. Før nybygning 91 - som fik navnet Anja - skal vi nemlig helt tilbage til 1978, før det sidste nybyggede fartøj blev søsat ved Grenaa Skibsværft.
Siden værftets begyndelse i 1934 blev der ellers bygget fiskekuttere af træ i stor stil - både til havne på den jyske vestkyst, England og den lokale havn på Djursland. Men en ændring af markedet fik Grenaa Skibsværft til at se bort fra arbejdet med klassiske fiskefartøjer i træ.
“Det hænger sammen med, at efterspørgslen på nye træskibe og reparation af eksisterende træskibe efterhånden forsvandt. Oprindeligt byggede Grenaa Skibsværft fiskefartøjer i træ, men fokus på maritime stål-opgaver blev igennem 90’erne øget, og med en voksende fast kundekreds af marine entreprenører, samt fremstilling af andre konstruktioner i stål, aluminium og glasfiber, kom dette til at udgøre eksistensgrundlaget for Grenaa Skibsværft,” forklarer Palle Press, der er teamleder på værftet, der i 2010 blev en del af HSM Industri.
Nybygninger af beskeden størrelse
Fartøjet Anja og det identiske søsterskib, der blev leveret denne sommer, blev begge bestilt af den danske entreprenørkoncern Aarsleff, som har et langt samarbejde med Grenaa Skibsværft bag sig.
“Aarsleff har gennem mange år været en af vores rigtig gode kunder, og da de stod overfor at skulle erhverve to nye bugserings-/forsyningsfartøjer, bad de os om tilbud på projektet. På grund af den beskedne størrelse kunne vi heldigvis bygge dem under tag i vores stålafdeling, og vi blev enige om vilkårene,” fortæller Palle Press.
Entreprenørkoncernen har i forvejen to fartøjer, som er bygget efter samme spanterids, og de to nye både skal bruges til sejlads af værktøj, forsyninger og mandskab bestående af 2-3 personer mellem land, flåder og arbejdsfartøjer, som udfører opgaver som eksempelvis molebyggeri og landvinding, og som ikke har fast forbindelse til land eller kaj.
Anjas mål på godt syv meter i længden og lidt over tre meter i bredden gør også, at fartøjet kan hjælpe, hvis der er mindre forhalinger af flåder ved havnebyggerier, ligesom den beskedne størrelse gør Anja nem at fragte.
“Faktisk er fartøjet dimensioneret, så det kan transporteres på lastbil eller blokvogn – og det vel at mærke uden at der kræves speciel transporttilladelse. Og med et dimensionstal på mindre end 20 kræves der blot, at føreren har VHF-bevis og erfaring med og kendskab til søfartsreglerne,” forklarer Palle Press.
Stor interesse for nybygningerne
Selvom det er længe siden, at der sidst er blevet bygget nye fartøjer i Grenaa, så har det dog ikke betydet, at værftet ikke har haft rigeligt at se til.
“Vi har arbejdet meget med entreprenørfartøjer, sandsugere og færger, og vi er blandt andet også blevet en del af den syvårige rammeaftale med Forsvaret. Desuden har vi de seneste år udført en del reparationsopgaver inden for landbaseret industri - blandt andet flere større reparationsopgaver på tankanlæg,” forklarer Palle Press, der desuden fortæller at flere har fulgt spændt med i arbejdet med byggeriet af de nye fartøjer.
“Flere af vores faste marineentreprenørkunder har udtrykt stor interesse for nybygningerne, så hvem ved, om der i fremtiden er en nybygning nummer 93 på vej fra Grenaa Skibsværft A/S?” spørger Palle Press retorisk.