Lov mod udledning af scrubbervand er fremsat

Sådan påvirker scrubbervand havmiljøet.

Miljøministeren har i dag fremsat et lovforslag om udledning af scrubbervand i dansk territorialfarvand, der skal beskytte havmiljøet og reducere forureningen fra skibsfarten.

Miljøminister Magnus Heunicke har torsdag fremsat et lovforslag i Folketinget, der skal forbyde udledning af scrubbervand fra skibe i det danske territorialfarvand. Det oplyser Miljø- og Ligestillingsministeriet i en pressemeddelelse.

Lovforslaget betyder, når det er blevet stemt igennem, at skibe fremover skal omstille til brug af enten brændstof med lavt svovlindhold eller lukkede scrubbere med nul udledning. Det betyder, at restproduktet fra den lukkede scrubber skal afleveres i havnenes modtagefaciliteter.

Scrubbervand er det restprodukt, der dannes, når skibe bruger såkaldt åbne scrubbere til at rense deres udstødning af røggas for svovl. Udstødningen renses ved at vaske røgen med en slags bruser, hvorefter det beskidte scrubbervand udledes direkte til havmiljøet.

Udledningen har medvirket til, at der er for høje niveauer af en række tungmetaller og tjærestoffer som bly, cadmium, anthracen og benz(a)pyren i havmiljøet. Tungmetaller og tjærestoffer ophobes på havbunden og i havets fødekæder og ender eksempelvis i sild og dermed på mange danskeres spiseborde.

Det danske territorialfarvand dækker 12 sømil fra den danske kyst og er det område, der kan reguleres nationalt. Havområdet uden for denne zone reguleres efter internationale regler, og derfor arbejder den danske regering sideløbende for et lignende forbud i Østersøen og Nordsøen gennem de regionale havkonventioner HELCOM og OSPAR med henblik på regulering i regi af FN’s Søfartsorganisation (IMO).

Forbuddet træder i kraft den 1. juli 2025 for skibe med scrubbere i åben operation. For skibe med scrubbere i lukket operation træder forbuddet i kraft den 1. juli 2029.

Powered by Labrador CMS